از تعدیل کارآفرین تا هفته‌ای برای «ثامان»

گروه بورس- علیرضا باغانی: بار دیگر حمایت سهامداران و نهادهای تاثیرگذار بر بورس، رشد بازار را در آخرین روز کاری هفته رقم زد.

بورس تهران هفته بسیار پرنوسانی را پشت سرگذاشت و مانور نظامی آمریکا و چند کشور عربی در خلیج‌فارس بیشترین تاثیر منفی بر بازار سرمایه را داشت، اما در روزهای آخر معاملات رزمایش به وسعت ایران، تاحدی از تاثیر اخبار مانور ایالات متحده کاست. مهم‌ترین خبر تاثیرگذار و تعیین‌کننده بورس در هفته آینده نیز تعیین مدیر عامل شرکت سهامی بورس خواهد بود.

گفته می‌شود، تعیین مدیرعامل شرکت بورس حتی بر وضعیت برخی از سهم‌ها در بازار نیز تاثیرگذار بود.

با این وصف،‌تحلیلگران وجود نقدینگی مناسب در کنار مشخص شدن وضعیت شرکت بورس را عاملی برای تثبیت بازار در این هفته می‌دانند، چرا که برخی معامله‌گران در هفته گذشته با سیاست احتیاط اقدام به خرید نکردند.

اما این پیش‌بینی مربوط به روز اول هفته نیست، پس براساس نظر تحلیلگران یکشنبه باید شاهد تثبیت بازار بود.

روز چهارشنبه بازار ۲۶۹۹ خریدار داشت. تعداد معامله سهام هم نسبت به هفته قبل ۳۸۰/۷۲درصد رشد داشت و حجم معاملات نیز نسبت به هفته قبل با رشد ۳۱/۸۵واحدی روبه‌رو بود.

شاخص کل بورس در این روز با افزایش ۷۸/۱۲درصدی روبه‌رو بود که بیشترین تاثیر مثبت بر افزایش شاخص مربوط به شرکت‌های پتروشیمی خارک، چادرملو، پتروشیمی اصفهان و سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات بود. شرکت‌های سایپا و سرمایه‌گذاری ساختمان ایران هم بیشترین تاثیر بر کاهش شاخص را داشتند.

در مجموع طی روز پایانی معاملاتی هفته گذشته سهام ۱۱۷شرکت داد و ستد شد که سهام ۴۴شرکت مثبت، ۵۶شرکت منفی و ۱۷شرکت بدون تغییر بود.

هفته خوب برای «ثامان»

گفته‌های بازار - سامان‌گستر اصفهان نیز این هفته با شایعه آغاز واگذاری واحدهای برج جهان‌نما روبه‌رو است. گفته می‌شود، سهم «ثامان» تحت‌تاثیر این اقدام در این هفته شاهد رشد قیمتی قابل‌توجهی خواهد بود.

شنیده‌های ما: شرکت می‌گوید: هنوز واحدهای جهان‌نما قیمت‌گذاری نشده‌اند و نحوه واگذاری آنها مشخص نشده است، اما نکته حائز اهمیت این است که واگذاری واحدهای جهان‌نما به زودی آغاز خواهد شد.

تعدیل EPS‌ «شخارک»

گفته‌های بازار - درباره پتروشیمی خارک شایع شده که شرکت به زودی ۲۵۰۰vEPSریالی خود را اعلام خواهد کرد.

شنیده‌های ما: ولی اعلام EPS جدید از سوی شرکت تایید نمی‌شود.

EPSی۲۸۰۰ریالی نفت بهران

گفته‌های بازار - نفت بهران در آخرین روز معاملاتی هفته با شایعه‌ای مبنی‌بر تعدیل ۲۸۰۰ریالی EPS روبه‌رو بود.

گفته می‌شود تا ۱۵ روز آینده، نماد شرکت برای اعمال تعدیل مثبت‌ EPS بسته می‌شود.

شنیده‌های ما: مدیران شرکت نفت بهران با رد شایعه یاد شده اظهار کردند این شرکت هیچ برنامه‌ای برای تعدیل EPS‌ ندارد و بودجه شرکت نیز تغییر نکرده است، از سوی دیگر طرح‌های توسعه شرکت در سال آینده اجرا خواهد شد که انتظار می‌رود تاثیر مثبتی بر قیمت این سهام داشته باشد.

تعدیل EPS «وکار»

گفته‌های بازار - درباره بانک کارآفرین شایع‌ شده که این شرکت قصد دارد پیش‌بینی سود خود را تا ۵۷۰ریال افزایش دهد.

شنیده‌های ما: رقم ۵۷۰ریال مورد تایید نیست، اما به نظر می‌رسد که EPS شرکت مثبت باشد.