گروه بورس- علیرضا باغانی: روز گذشته نوسانات شدید بازار تداوم یافت و پس از گذشت یک روز مثبت، بار دیگر بازار منفی شد.در این روز معاملاتی در حالی که پیش‌بینی می‌شد بازار با افت شدیدی همراه باشد، ولی در پایان معاملات منفی شدن تنها ۱۲/۰درصدی شاخص، موجب تعجب معامله‌گران شد. در ساعات اولیه معاملات، فعالان بازار پیش‌بینی افت دست‌کم ۱۵درصدی شاخص را پیش‌بینی می‌کردند، اما همیشه پایان کار، سرنوشت دیگری را رقم می‌زند. روز گذشته در بازار شایع شده بود که گروهی از مدیران بورس نفت لندن در ساختمان بورس تهران حضور دارند. گفته می‌شود، قائم‌مقام بورس نفت لندن به همراه گروهی از مدیران و کارشناسان خود به ایران سفر کرده تا مدیران و کارشناسان ایرانی را با بورس نفت آشنا سازد. این نخستین گام جهت آشناسازی مدیران بورس تهران برای راه‌اندازی بورس نفت در ایران محسوب می‌شود. در این روز شرکت‌های کالسیمین، چادرملو، پتروشیمی خارک و بانک پارسیان بیشترین تاثیر مثبت بر افزایش شاخص را داشتند و تراکتورسازی ایران، پارس‌خودرو، سایپا، پتروشیمی آبادان و سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات نیز رکورددار بیشترین تاثیر منفی بر شاخص بودند.در مجموع سهام ۱۲۷شرکت دادوستد شد که سهام ۳۷شرکت مثبت، ۶۲شرکت منفی و ۲۸شرکت بدون تغییر بود.

شرط اعلام EPS جدید چادرملو

گفته‌های بازار: درباره شرکت چادرملو گفته می‌شود که این شرکت تا پایان سال به‌دلیل افزایش بهای مواد معدنی، ۱۳۰۰ریال EPS اعلام خواهد کرد، در حالی که پیش از این از EPS ۱۲۰۰ریالی سخن گفته می‌شد.

شنیده‌های ما: مدیران مالی شرکت اظهار می‌کنند که شرکت در حال حاضر برنامه‌ای برای اعلام EPS جدید ندارد و در جلسه‌ای که با سازمان بورس داشته‌اند اعلام کرده‌اند که تا زمانی که قیمت‌های ترجیحی جا نیفتد، پیش‌بینی جدیدی اعلام نخواهد شد.

روزهای خوب در انتظار قندی‌ها

گفته‌های بازار: طرفداران گروه قندی این بار افزایش ۳۰درصدی تعرفه واردات را بهانه کرده‌اند و افزایش سود را برای شرکت‌های قندی از جمله قند شیروان و قوچان و قند تربت جام پیش‌بینی می‌کنند. برای دو شرکت مزبور تعدیل دست‌کم ۱۵درصدی در EPS اعلامی شرکت، پیش‌بینی می‌شود.

شنیده‌های ما: تاثیر افزایش تعرفه واردات در کوتاه‌مدت بر شرکت‌های فعال در صنعت قند مشخص نیست. اما در هر حال این حرکت مثبتی است که از سوی دولت انجام گرفته است. قند تربت جام می‌گوید EPS ما مثبت است. ولی رقمی برای تعدیل اعلام نمی‌کند. قند شیروان نیز نظری مشابه «قجام» دارد.

توقف یک نماد

گفته‌های بازار: در روز سه‌شنبه نماد «فباهنر» برای اعمال تعدیل EPS بسته شد. شایعه تعدیل ۳۰درصدی در EPS «فباهنر» مربوط به دو هفته گذشته بود که شایعه آن در همان زمان در ستون گفته‌ها و شنیده‌ها منتشر شد.

شنیده‌های ما: شرکت در حال انجام محاسبات برای تعدیل مناسب با توجه به سود عایدی دوره شش ماه نخست امسال و تغییرات نرخ LME است که به زودی این تعدیل از سوی شرکت اعلام می‌شود.