گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته همچنان شاهد ادامه جو ضعیف حاکم بر معاملات و افت حجم دادوستدها بود. در بازار دیروز معامله‌گران همچنان شاهد تداوم نگرانی‌های ناشی از تحولات کلان در حوزه سیاسی بودند. از سوی دیگر، تحولات مرتبط با بانک از جمله مواردی است که توسط کارشناسان بازار تعقیب می‌شود.

از سوی دیگر، بازار سهام دیروز با انتشار خبر‌های اولیه‌ای در مورد تعیین مدیرعامل شرکت بورس مواجه بود. شرکت بورس به عنوان مسوول راهبری عملیات بازار، نقشی تعیین‌کننده در روند آینده بازار خواهد داشت.

در معاملات دیروز بازار سهام، تداوم دوره رکود بازار موجب تقویت گرایش‌های معامله‌گران جهت‌گذران این شرایط شد.

در شرایط کنونی به نظر می‌رسد با توجه به تداوم رکود در معاملات سهام معامله‌گران با تغییر شرایط معاملاتی خود سعی در بهره‌گیری مناسب از سرمایه‌ها در بازار ضعیف داشته باشند.

گرایش به سوی گروه‌هایی نظیر دارویی و غذایی که در صورت بروز شرایط خاص اقتصادی آسیب جدی ندیده یا حتی با تقویت بازار نیز مواجه خواهد شد در کنار استراتژی شناخته شده گرایش به سوی شرکت‌های کوچک که در گذشته بازار در دوره‌های رکود قبلی نیز آن را تجربه کرده بود از جمله مهم‌ترین گرایش‌ها به شمار می‌رود که بازار دادوستد سهام در حال تقویت آنها است.

انتظار می‌رود با توجه به احتمال تداوم رکود همچنین افت حجم معاملات که امکان حرکت قیمتی سهام دارای حجم مبنا زیاد را با مشکل جدی مواجه خواهد ساخت بازار در روزهای آینده نیز تقویت گرایش‌های جدید و در نهایت تغییر استراتژی معامله‌گران را

شاهد باشد.

در معاملات دیروز در گروه پتروشیمی همچنان نماد پتروشیمی اراک با عرضه جدی مواجه نشد. پتروشیمی خارک نیز تحت تاثیر افزایش بهای متانول و انتشار خبرهایی مبنی بر انعقاد قراردادهای فروش بر مبنای ۵۵۰دلار در هرتن با بهبود شرایط معاملاتی مواجه شد.

در گروه معدنی - فلزی انتشار شایعه احتمال افزایش بهای فروش خاک معدن و هزینه‌های سنگین باطله‌برداری از جمله مواردی بود که باعث ضعف معاملات این گروه - به غیر از نماد باما - شد.

در این گروه چادرملو بار دیگر با صف خرید مواجه شد. انتظار می‌رود چادرملو به زودی افزایش سرمایه‌ای را به میزان ۱۰۰درصد اعمال کند.

در گروه دارویی اکثر نمادهای این گروه دیروز شرایط فعال‌تری را شاهد بودند. گزارش‌های ۶ ماهه مناسب و تغییر استراتژی معامله‌گران از جمله دلایل تقویت معاملات این گروه به شمار می‌رود.

در مجموع بازار دیروز به‌رغم جمع‌آوری بخش عمده عرضه‌ها در معاملات روز دوشنبه همچنان جو ضعیفی را شاهد بود.