بازگشایی نماد پارسیان

گروه بورس- علیرضا باغانی: این روزها بازار سهام به هیچ‌وجه قابل پیش‌بینی نیست، یک روز بازار کاملا مثبت و شاهد معاملاتی آرام و منسجم است، اما ۲۴ساعت بعد از آن همه معادلات بازار بر هم می‌ریزد. معامله‌گران تالار شیشه‌ای نوسانات اخیر در شاخص کل بورس را کم‌سابقه می‌دانند و معتقدند بازار سرمایه به دوران پرریسک بازگشته است.

تحلیلگران بازار ادامه ماجرای پرونده هسته‌ای ایران و افزون‌شدن حساسیت این موضوع در اقتصاد کلان، ابطال معامله عمده بانک پارسیان، ریزش معدن انگوران و تغییرات در برخی از سازمان‌ها و مدیران ارشد تعدادی از دستگاه‌ها را از مهم‌ترین دلایل نوسانات شدید بازار عنوان می‌کنند. بازار این روزها شاهد اتفاقات عجیبی است و کمتر می‌توان روی سهمی دست گذاشت و گفت در این سهم فقط شاهد رشد خواهید بود. درست دو روز پیش بود که پتروشیمی خارک ۵واحد شاخص بورس را مثبت کرده بود، اما دیروز در یک چرخش ۱۸۰درجه‌ای همین سهم شاخص را ۶واحد منفی کرد.

روز گذشته تعداد خریداران سهام در بورس تهران به ۱۸۸۲نفر کاهش یافت اما تعداد سهام معامله شده هم شاهد رشد ۷۳/۳۰درصدی بود، حجم معاملات نیز ۱۰/۴۰درصد نسبت به روز قبل رشد داشت.

در این روز معاملاتی ۷۲میلیون و ۵۶۶هزار و ۴۲سهم به ارزش ۲۷۳میلیارد و ۳۶۰میلیون و ۶۱۵هزار و ۴۱۸ریال معامله شد که نتیجه آن افت ۱/۱۴واحدی شاخص کل بورس بود.

روز یکشنبه فقط ایران‌خودرو توانست یک واحد بر شاخص تاثیر مثبت بگذارد و در نقطه مقابل پتروشیمی خارک، کالسیمین، سایپا و سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات بیشترین تاثیر منفی بر کاهش شاخص را داشتند.

در مجموع طی روز معاملاتی گذشته سهام ۱۲۱شرکت دادوستد شد که سهام ۳۶شرکت مثبت، ۸۰شرکت منفی و ۵شرکت بدون تغییر بود. همچنین در این روز معاملاتی تعداد ۴میلیون و ۹۹۹هزار و ۹۸۰ سهم معادل ۴/۲درصد از سهام لاستیک دنا به صورت نقد و یکجا به قیمت ۵۹۳۰ ریال توسط ایرج عمادالدین عرضه شد. نماد بانک پارسیان نیز با توجه به عدم برگزاری مجمع عمومی به طور فوق‌العاده آماده انجام معامله شد.

آخرین قیمت سهم بانک پارسیان ۱۲۸۴ ریال بود که در پایان معاملات دیروز ۴‌ ریال منفی شد.

افزایش بهای روی سودی برای «فسرب» ندارد

گفته‌های بازار: درباره ملی سرب و روی از احتمال تعدیل ۲۰درصدی EPS تحت‌تاثیر افزایش بهای جهانی روی تا مرز ۴۲۰۰ دلار سخن گفته می‌شود. همچنین می‌گویند ارزش سهم «فسرب» در بازار با حمایت سهامدار عمده به بالای ۸۵۰۰ریال خواهد رسید.

شنیده‌های ما: مدیران شرکت ملی سرب و روی اظهار می‌کنند: هنگامی که قیمت جهانی روی افزایش پیدا کند به تبع آن قیمت ماده معدنی نیز افزایش پیدا می‌کند، بنابراین در این حالت شرکت تهیه و تولید مواد معدنی که ماده اولیه را در اختیار تولیدکنندگان می‌گذارد، قیمت ماده اولیه را گران‌تر می‌کند و ما از افزایش قیمت جهانی سودی نمی‌بریم. شرکت ملی سرب و روی در شش‌ماه اول‌ سال‌جاری به میزان ۶/۴۰درصد از EPS اعلامی خود را پوشش داده و امیدوار است بتواند بقیه آن را نیز محقق سازد و معجزه‌ای در این شرکت رخ نخواهد داد.

مدیران شرکت در خصوص افزایش قیمت سهام آن گفتند: افزایش قیمت سهام تابعی از عرضه و تقاضا است. در حال حاضر صورت‌های مالی شش‌ماه منتشر شده و خریداران باید براساس این صورت‌ها، خرید کنند و نباید اسیر جو بازار شوند و در قیمت بالا خرید کنند.

تعدیل ۳۰درصدی مرقام

گفته‌های بازار: «مرقام» نیز با توجه به پوشش ۵۱درصدی EPS در ۶ماه با احتمال تعدیل ۳۰درصدی پیش‌بینی سود مواجه شده است.

شنیده‌های ما: ولی شرکت اعمال هرگونه تغییر در EPS خود را غیرواقعی می‌داند و می‌گوید: پیش‌بینی سود مرقام همان ۶۲۱ریال قبلی است.