گروه بورس- رضا معظمی: شاخص کل بورس اوراق بهادار دیروز افت ۱/۱۴ واحدی شاخص را شاهد بود. در معاملات دیروز بازار شاهد آغاز مثبت شاخص بود. معاملات ایران‌خودرو در درصد مثبت و توام با صف خرید اولیه با تاثیر ۱۳/۰ واحد و عرضه ۴۰هزار سهم تولی‌پرس با تاثیر ۲۷/۰ واحد در درصد مثبت و رشد اولیه بهای سهام نفت بهران و عرضه سهام به میزان صف خرید چادرملو موجب رشد شاخص در ۱۵ دقیقه اول بازار شد اما این رشد دیری نپایید.

تشکیل صف فروش برای نماد کالسیمین و خرید بخشی از آن با تاثیر منفی ۱۲/۱ به همراه تاثیر منفی دو نماد سایپا و سیمان

فارس و خوزستان موجب شد شاخص در ساعات ۹ و ۴۵ دقیقه ۱/۲ واحد افت را تجربه کند. در ساعت ۱۰ و ۳۴ دقیقه بازار شاهد معامله یک بلوک ۳۲۰هزار سهمی مارگارین در نرخ یک‌هزار و ۸۴۵ ریال بود. بازار پس از ورود به ساعت دوم معاملات شاهد روند شدیدتر افت شاخص بود.

کاهش ارزش سهام پتروشیمی خارک با تاثیر منفی ۸۴/۳ واحد و جمع‌آوری ناموفق صف‌های فروش کالسیمین و سرمایه‌گذاری مجموعا با تاثیر ۸/۳ واحد موجب شد تا شاخص به‌رغم تاثیر یک واحد عرضه ۵۰۰هزار سهم ایران‌خودرو به میزان صف خرید این شرکت، افتی معادل ۱/۹ واحد را در ساعت ۱۰و ۴۰ دقیقه تجربه کند. در ساعت ۱۱ و ۲۲ دقیقه معامله عمده ۴/۲درصد لاستیک دنا در نماد «ژفرعی» یک و با نرخ ۵هزار و ۹۳ریال انجام شد. بازار در ساعت ۱۱ و ۴۶ دقیقه شاهد جابه‌جایی ۲ بلوک ۲۵میلیون سهمی سایپا در نرخ ۳هزار و ۴۵۸ریال بود. شاخص در این زمان با توجه به افزایش تاثیر منفی نماد پتروشیمی خارک به ۵۹/۴ واحد و تاثیر منفی ۸/۰ واحدی بازگشایی نماد بانک پارسیان از ۸/۱۰ واحد افت نیز عبور کرد. بازار در ساعت ۱۲ و ۱۴ دقیقه شاهد جابه‌جایی یک بلوک ۸۵/۵میلیون سهمی بانک پارسیان در نرخ یک‌هزار و ۳۰۰ریال بود.

شاخص در دقایق پایانی بازار با افزایش بیشتر تاثیر منفی نماد پتروشیمی خارک و رسیدن آن به ۱/۶ واحد و افزایش تاثیر نماد کالسیمین، ۲/۳ واحد در نهایت با ۱/۱۴ واحد افت به کار خود در دومین روز هفته پایان داد.