شنبه، روزی مهم

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار در پایان هفته گذشته شاهد عرضه‌های سنگین سهام بود، به گونه‌ای که اکثر نمادهای مورد اقبال با فشار فروش مواجه شدند. در بازار روز چهارشنبه، بازگشایی برخی از نمادهای متوقف، حاکمیت جو ضعیف معاملات ناشی از ماه رمضان و رشد قیمتی برخی از نمادهای مورد اقبال سبب شد تا بازار با عرضه‌های سنگینی مواجه شود. با رخداد عرضه‌های سنگین روز چهارشنبه در نمادهای معدنی املاح، کارخانجات داروپخش، صدرا، سرمایه‌گذاری بانک‌ملی، گل‌گهر، سرمایه‌گذاری ساختمان، معادن و فلزات، سرمایه‌گذاری شاهد، تراکتورسازی و هپکو، اینک بازار به انتظار وضعیت معاملات در روز شنبه خواهد بود. تا مشخص شود، آیا فشار تقاضا می‌تواند روند رو به رشد بازار را تضمین کند، یا روز چهارشنبه را باید یک روز توزیع (disterbution day) در پایان یک روند رو به رشد بازار به شمار آورد. اگرچه بازار در حال رشد معمولا با روزهای با عرضه سنگین جهت شناسایی سود مواجه می‌شود، اما با توجه به وضعیت معاملات در ماه مبارک رمضان و بازگشت نگرانی‌های سیاسی می‌تواند شرایط متفاوتی در بازار حاکم کند.

در بازار چه خبر بود

بازار چهارشنبه شاهد تحولات مهمی به ویژه در حوزه دو گروه خودرویی و فلزی بود.

در گروه خودرویی بازگشایی نمادهای زیرمجموعه ایران‌خودرو و پس از عدم تاثیر معامله بانک پارسیان شرایط خاصی را بر بازار تحمیل کرد که نخستین نتیجه ملموس آن پس از تشکیل صف فروش برای ایران‌خودرو، مهرکام پارس، چرخشگر، صنعتی نیرومحرکه و بانک پارسیان بر تغییر مدیرعامل بانک پارسیان و اظهارات رییس‌جمهوری در مورد وضعیت خاص خریداران بانک پارسیان بود. در شرایط کنونی به نظر می‌رسد به طور قطعی بانک پارسیان از یک بنگاه اقتصادی به یک بنگاه شبه سیاسی حرکت کرده است و در این زمینه از این پس بانک با حمایت‌ نهادهای سیاسی مواجه خواهد شد. اینک تکلیف مدیریت جدید این بانک و پس از آن انجام مجدد معامله سهام متعلق به ایران‌خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است. در شرایط کنونی به دلیل کاهش سود تسهیلات بانکی و دشواری

دربافت تسهیلات از بانک‌ها، امکان کنترل مدیریتی بانک‌های خصوصی از اهمیت استراتژیکی برخوردار شده است، به دنبال رقابت شدید شهرداری تهران جهت تسلط بر بانک سرمایه، اینک تامین اجتماعی نیز حرکت سنگینی را برای تسلط بر بانک اقتصاد نوین از طریق خرید بلوک‌های سهام سرمایه‌گذاری ساختمان‌ آغاز کرده است. این روند همچنین با شایعات مربوط به تلاش تشدید شده سایپا برای تقویت حضور در ترکیب سهامداری یک بانک خصوصی دیگر نیز، شرایط گروه بانکی را در معاملات کلان تقویت کرده است.

در بازار چهارشنبه نماد سه سهم گروه فلزی شامل کالسیمین، فرآوری مواد معدنی و ملی سرب و روی نیز در تالار بازگشایی شد، بازگشایی نماد کالسیمین در P/E در ، ۰۶/۹ در حالی رقم خورد که ارزش بازار این شرکت با رسیدن به رقم باورنکردنی ۶هزار و ۴۶۰میلیارد ریال بیش از ارزش بازار شرکت‌هایی نظیر سرمایه تهران، سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، صدرا، سرمایه‌گذاری مسکن، نفت بهران و بانک اقتصاد نوین رقم خورده است که با منطق تحلیل مالی و ارزش‌گذاری سهام همخوانی ندارد. این نوع جهش قیمتی به ویژه خاطره عبور ارزش بازار گاز لوله از پتروشیمی امیرکبیر و ده‌ها شرکت بورسی را بار دیگر زنده کرده است. در شرایط کنونی به نظر می‌رسد با خروج سرمایه‌گذاران حقوقی معاملات سهام گروه روی در روند انتقال سهام از حقوقی به حقیقی ادامه خواهد داشت، به ویژه آنکه در ترکیب سهامداری این شرکت‌ها سهامداران فروشنده حقوقی نیز وجود دارند.در معاملات روز چهارشنبه گروه سیمانی نیز تحت‌تاثیر جدیدترین وعده دولت جهت اعطای ۲۰۰میلیارد تومان تسهیلات جهت تکمیل ۲۴پروژه سیمانی قرار گرفت، این وعده اگرچه همانند وعده‌های گذشته در گروه سیمانی تا تحقق راه زیادی در پیش دارد، اما می‌تواند در صورت تحقق آن ظرفیت تولید سیمان را با ۱۵میلیون تن افزایش به ۴۳میلیون تن رساند. در کنار صنعت سیمان، صنعت قطعه‌سازی کشور نیز اینک چشم به راه دریافت یک‌هزار و ۱۳۵میلیارد تومان تسهیلات برای تقویت این صنعت است.در بازار چهارشنبه گروه پتروشیمی، شاهد عرضه ۸۰۰هزار سهمی پتروشیمی خارک بود. پتروشیمی خارک که بودجه سال جاری خود را بر مبنای فروش متانول بر مبنای نرخ هر تن ۲۷۴ دلار تعیین کرده است، در حال حاضر با نرخ‌های بیش از ۵۰۰ دلار مواجه است.

در گروه پتروشیمی شرایط حاکم بر بازار نفت و کاهش بهای این محصول سبب افت قیمت مواد پتروشیمی از جمله آروماتیک‌ها شده است.در مجموع، بازار در روز چهارشنبه با جهش قیمت کالسیمین و تاثیر ۶۶ واحدی این نماد موجب شد شاخص ۰/۷۵ واحد رشد کند تا در نهایت شاخص با ۱۰۵ واحد رشد در طول هفته و ۹۲/۱۶۸ واحد رشد شاخص بازده نقدی و قیمت مواجه شود.امری که با توجه به وضعیت معاملات در ماه رمضان کارنامه مناسبی بود.باید منتظر ماند و دید در مهم‌ترین شنبه مهر ماه شرایط روند کنونی ادامه خواهد یافت یا خیر؟