«باما» بازماند

گروه بورس- علیرضا باغانی: سازمان سرانجام چهارشنبه نماد ۱۲شرکت از ۱۳شرکتی را که قول داده بود باز کرد و تنها نماد شرکت باما در این روز بازگشایی نشد. روز چهارشنبه نماد شرکت‌های کالسیمین، ملی سرب و روی ایران، فرآوری مواد معدنی ایران، ایران‌خودرو، مهرکام پارس، چرخشگر، صنعتی نیرمحرکه، محورسازان ایران‌خودرو، ایتالران، سیمان فارس، پارس خزر و فرآورده‌های تزریقی ایران آماده انجام معامله شد.در پایان معاملات روز چهارشنبه نماد شرکت گروه صنعتی قطعات اتومبیل جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده به منظور انتخاب اعضای هیات‌مدیره و نماد شرکت کاشی پارس نیز به منظور برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده برای افزایش سرمایه متوقف شدند.همچنین حق تقدم سیمان شرق و حق تقدم توسعه صنایع بهشهر در پایان معاملات به علت پایان مهلت پذیره‌نویسی متوقف شدند. حق تقدم کنتورسازی ایران نیز در پایان معاملات چهارشنبه به علت پایان مهلت پذیره‌نویسی متوقف شد.

در این روز معاملاتی پربار، تنها شرکت کالسیمین ۶۶واحد تاثیر مثبت بر شاخص کل داشت، پتروشیمی خارک، سنگ‌آهن گل‌گهر، سرمایه‌گذاری بانک ملی ایران، بانک پارسیان، صدرا و ساختمان ایران هم به ترتیب بیشترین تاثیر منفی بر روی شاخص را داشتند و بیشترین تاثیر منفی بر کاهش شاخص نیز مربوط به شرکت‌های ایران‌خودرو، سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، سرمایه‌گذاری بهمن و سایپا بود.

زمان نامعلوم یک مجمع

گفته‌های بازار: در بازار درباره جوشکاب یزد گفته می‌شود که مجمع این شرکت در اواخر آذر برگزار خواهد شد و تا زمان برگزاری مجمع هم گزارشی مبنی بر تغییر EPS منتشر نمی‌شود.

شنیده‌های ما: اما شرکت می‌گوید مجمع «بکاب» احتمالا زودتر از آخر آذر برگزار می‌شود. جوشکاب یزد تعدیل در EPS شرکت محتمل می‌داند، اما میزان آن را اعلام نمی‌کند.

تعدیل «تکشا» پس از افزایش سرمایه

گفته‌های بازار: طرفداران گسترش خدمات کشاورزی هم از احتمال تعدیل ۵۰ریال EPS شرکت پس از عملیاتی شدن افزایش سرمایه شرکت سخن می‌گفتند. افزایش سرمایه «تکشا» دوماه پیش به تصویب سازمان بورس و مجمع شرکت رسیده بود.

شنیده‌های ما: شرکت می‌گوید، در گزارش ۶ ماهه که در آینده منتشر خواهد شد، «تکشا» بالای ۵۰درصد از EPS خود را پوشش داده است. اما در حال حاضر تصمیمی مبنی بر تعدیل EPS خود ندارد و اگر قرار باشد تغییری در پیش‌بینی سود شرکت رخ دهد، به این زودی‌ها نخواهد بود.

چرا باما باز نشد؟

گفته‌های بازار: می‌گویند باز نشدن نماد باما به دلیل تعدیل در ارائه گزارش به سازمان بورس بوده است. گفته می‌شود، باما در EPS خود ۳۰درصد تعدیل مثبت قرار داده است و با استقبالی که از کالسیمین در روز بازگشایی شد، انتظار می‌رود، «باما» هم با قیمت بالایی باز شود.

شنیده‌های ما: شرکت باز نشدن نماد به دلیل آماده نبودن گزارش را تایید می‌کند و می‌گوید: چون شرکت در EPS خود تعدیل دارد، اگر هفته گذشته باز می‌شد، دوباره در هفته جاری برای اعمال تعدیل باید بسته می‌شد که مسوولان مربوطه ترجیح دادند «باما» فعلا بسته بماند.

گزارش باما هم این هفته به سازمان بورس ارائه می‌شود و احتمال بازگشایی نماد در اواخر هفته زیاد است.

شرکت در مورد میزان تعدیل در EPS ترجیح می‌دهد که خبری را اعلام نکند.

EPS «ثمسکن» نه مثبت نه منفی

گفته‌های بازار: طرفداران سرمایه‌گذاری مسکن نیز از احتمال اعلام EPS ر۳۰۰ریالی از سوی شرکت سخن می‌گویند.

شنیده‌های ما: اما شرکت می‌گوید پیش‌بینی سودش به دلیل تغییر سال مالی از ۲۹/۱۲ به ۳۰/۹ معادل ۲۲۶ریال شده است، یعنی سال مالی این شرکت امسال سه ماه کم شده است. اگر آن سه ماه پایانی سال را هم حساب کنیم EPS شرکت همان ۳۰۰ریال است و سرمایه‌گذاری مسکن نه در EPS خود تعدیل مثبت دارد و نه تعدیل منفی.