گروه بورس- رضا معظمی: شاخص کل بورس اوراق بهادار روز گذشته با بازگشایی نماد کالسیمین با جهش ۷۵واحدی مواجه شد. شاخص دیروز آغاز شتاب‌دار داشت. عرضه‌های سنگین معامله‌گران در نماد‌های دارای صف خرید از جمله نماد سرمایه‌گذاری بانک ملی با تاثیر ۱۶/۳واحد، صدرا با تاثیر ۰۶/۲واحد و کارخانجات داروپخش با تاثیر ۵۳/۰واحد موجب شد تا شاخص در ۱۵دقیقه اول بازار رشد ۵۸/۶واحدی را شاهد باشد. با عرضه سهام به میزان صف خرید ۸میلیون سهمی سرمایه‌گذاری ساختمان و تاثیر ۳۹/۱واحدی این نماد و آغاز عرضه سهام گل‌گهر با تاثیر ۷۸/۳واحد و افزایش تاثیر نماد سرمایه‌گذاری بانک ملی با تاثیر ۶۵/۴واحد و در حالی که معاملات ضعیف سرمایه‌گذاری معادن و فلزات ۸/۱واحد بر شاخص تاثیر منفی داشت، شاخص کل در ساعت ۱۰ به ۹۷/۹واحد رشد رسید.

بازار در ساعت ۹ و ۴۹ دقیقه نیز شاهد معامله یک بلوک ۴۷۸هزار سهمی، شاهد در نرخ ۴هزار و ۳۰۰ ریال بود.

با بازگشایی نماد کالسیمین در ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه پس از افزایش سرمایه و تاثیر ۲/۶۵ واحدی این نماد، شاخص کل جهش سنگینی را در این زمان تا رقم ۵/۶۵ واحد تجربه کرد.

بازار در ساعت ۱۱ و ۳ دقیقه شاهد جابه‌جایی ۲ بلوک ۵۴۱/۴میلیون و ۱۱۱هزار سهمی نفت بهران در نرخ ۱۵هزار و ۵۷۵ ریال بود.

با عرضه حدود ۸۰۰هزار سهم پتروشیمی خارک و تاثیر ۳۶/۷ واحدی این نماد شاخص در ساعت ۱۱ و ۴۸ دقیقه به ۹/۷۸ واحد رشد رسید.

اقدام معامله‌گران در جمع‌آوری صف فروش ایران خودرو با خرید ۶/۶میلیون سهم موجب شد تا این نماد ۲/۷ واحد منفی شاخص را کاهش دهد که در نهایت باعث شد شاخص آخرین روز کاری هفته را ۷۵ واحد رشد پشت سر بگذارد.