گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته و به دنبال وارد آمدن شوک روانی ناشی از لغو معامله عمده بانک پارسیان شاهد تلاش برخی از معامله‌گران حقوقی جهت کنترل بازار بود. در معاملات دیروز خرابی سیستم معاملاتی و قطع ارتباط اکثر تالار‌های منطقه‌ای از ساعت ۹ و ۳۰دقیقه بامداد موجب شد تا روند معاملاتی تنها در تالار حافظ و تالار فرعی (سعدی) جریان داشته باشد و بخشی از کارگزاران بازار که فاقد نمایندگی در تالار‌های تهران هستند، از جریان معاملات خارج ماند.

خرابی سیستم معاملاتی موجب شد تا برنامه بازگشایی نماد‌های بسته از جمله نماد‌های دو گروه زیرمجموعه ایران‌خودرو و گروه تولیدکنندگان فلز روی دیروز محقق نشود. اکثر کارشناسان بازار اعتقاد داشتند: همزمانی بازگشایی نماد‌های تولیدکننده روی از جمله سه نماد عمده کالسیمین، باما و فرآوری مواد‌معدنی به منظور جلوگیری از تاثیر نامطلوب لغو معامله عمده بانک پارسیان و تاثیر آن بر بازگشایی گروه ایران‌خودرو برنامه‌ریزی شده است. از‌این‌رو، با توجه به اعلام لغو معامله بانک پارسیان، نماد‌های گروه روی تنها با انتشار یک اطلاعیه و بدون انتشار اطلاعات قابل توجه جدید، بازگشایی خواهند شد.

در بازار دیروز تلاش معامله‌گران حقوقی جهت کنترل صف فروش بانک پارسیان به دنبال لغو معامله عمده این بانک میلیون‌ها سهم از صف فروش شرکت منجر شد.

در کنار بانک پارسیان و مشکلات به وجود آمده در جریان لغو معامله، مساله تجمیع سهام بانک از شرکت‌های زیرمجموعه ایران‌خودرو در کدهای موقتی مشکلات دو چندانی را نیز به وجود آورده است.در معاملات روز گذشته گروه خودرو همچنان شاهد معاملات ضعیف در مهاد سایپا بود.

این ضعف معاملاتی سبب شد تا گروه خودرویی همچنان تحت تاثیر ضعف کلی و به انتظار بازگشایی نمادهای زیر ایران خودرو باقی بماند.

در گروه واسطه‌گری‌ مالی نیز اکثر کارشناسان با توجه به افزایش قیمت‌های اخیر سهام این گروه همچنین نیاز معامله‌گران به نقدینگی جهت فعالیت در سهام گروه معدنی، به انتظار عرضه‌های سنگین سهام بودند که این امر دیروز محقق شد.

انتظار می‌رود در صورتی که نمادهای فلزی با معاملات روانی مواجه نباشند، تاثیرات بازگشایی این نمادها بر بازار از طریق افزایش فروش دیگر سهام جدی نباشد، اما در صورت جریان یافتن نقدینگی در گروه معدنی - فلزی تبعات بطئی آن افت فعالیت در دو گروه

نه چندان محکم واسطه‌گری مالی و ساختمان خواهد بود.

در گروه تجهیزات دیروز همچنان بازار ضعف کلی نمادها را شاهد بود. در گروه سیمانی دو معامله عمده دیروز در بازار رقم خورد. خرید بلوک ۴/۲درصدی سیمان فارس و خوزستان در نرخ ۴هزار و ۳۲۰ریال و معامله ۳/۱۲میلیون سهمی سیمان صوفیان دو معامله‌ای بود که دیروز رقم خورد. عرضه‌کننده بلوک فارس و خوزستان، بانک مسکن بود.

در مجموع بازار دیروز تحت دو فشار روانی ناشی از ضعف سنتی بازار در ماه مبارک رمضان و شوک ناشی از لغو معامله پارسیان شرایط نامناسبی را شاهد بود. شاخص کل دیروز با ۹۴/۱۰ واحد رشد مواجه شده و حجم معاملات نیز ۶/۵۱میلیارد تومان بود. از ۱۳۰ نماد مورد معامله نیز ۵۸ نماد با رشد قیمت و ۵۶ نماد با افت ارزش دادوستد شدند.