ایسنا - کسانی که مقررات وضع می‌کنند، درست تشخیص داده‌اند که اجازه ندهند در یک دوره قابل پیش‌بینی، نقل‌وانتقالات سهام شرکت بورس خارج از گروه‌ها انجام شود. نصرا... برزنی، کارگزار بورس اوراق بهادار، تشکیل شرکت‌ سهامی بورس را با توجه به تجربه تازه آن دارای پیامد‌های خوب یا غیرقابل پیش‌بینی عنوان کرد و افزود: مفاد اساسنامه شرکت بورس با توجه به شرایط زمان قابل تغییر است.

او درباره نقل و انتقال سهام در هر گروه از سهامداران شرکت بورس توضیح داد: با این وجود برای مدتی اجزای تشکیل ‌دهنده بازار سرمایه با یک نسبتی در شرکت حضور خواهند داشت و بر ارکان شرکت به نوعی نظارت می‌کنند، بنابراین خرید و فروش گروهی سهام شرکت در این مقطع بسیار درست است.

این کارگزار بورس اوراق بهادار در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت بورس با ساختار مد نظر روح قانون شکل خواهد گرفت؟ گفت: بر روی اساسنامه شرکت بورس کار کارشناسی زیادی صورت گرفته، نه تنها در ایران در بسیاری از کشور‌های دنیا عمدتا در ۱۰ سال اخیر بورس‌ها از حالت موسسه‌های غیر انتفاعی به موسسات انتفاعی تبدیل شدند، بنابراین با مطالعات تطبیقی سعی شده که اساسنامه با قوانین همخوانی داشته باشد و بسیاری از مسائل در آن پیش‌بینی شده، اما باز هم کلمات و مواد آن تغییرناپذیر نیست، اگر در هر زمان احساس شود که جایی از اساسنامه با واقعیت‌های روز و نیاز‌های بازار مطابقت ندارد، به راحتی با دعوت از مجمع عمومی فوق‌العاده بند‌های اساسنامه اصلاح خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: کسانی که در این چند روز به خرید سهام شرکت بورس پرداخته‌اند، این امکان وجود دارد که بازار سیاهی نیز ایجاد شده باشد که صحت و سقم آن قابل تردید است.

به گفته وی هرچقدر به سمت بازار ناکارآمد پیش می‌رویم، احساس نظارت و اعمال عملیات پلیسی به بازار بیشتر می‌شود، اما زمانی که بازار کاملا کارآمدی داریم، تمام بازیگران بازار از عقلانیت کافی و رفتار منطقی برخوردارند که نیازی نیست کسی رفتارشان را کنترل کند.