توقف یک نماد دیگر

گروه بورس- علیرضا باغانی: بازار سهام در نخستین روز هفته با معاملاتی عادی و به طور نسبی متعادل همراه بود. این تعادل موجب شد که شاخص کل بورس، تنها ۶۶/۷ واحد رشد کرده و به عدد ۰۵/۹۵۵۶ رسید. روز گذشته نماد فارسیت دورود به منظور برگزاری مجمع فوق‌العاده به منظور تغییر سال مالی بسته شد.

بیشترین تاثیر مثبت بر روی شاخص بورس از سوی سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، ساختمان ایران، نفت بهران، بانک پارسیان و سیمان صوفیان بود و بیشترین تاثیر منفی بر کاهش شاخص نیز مربوط به شرکت سایپا بود.طی معاملات روز گذشته، سهام ۱۵۲ شرکت دادوستد شد که سهام ۶۷ شرکت مثبت، ۶۳ شرکت منفی و ۲۲ شرکت بدون تغییر بود.

این روزها با خلوت شدن نسبی تالار شیشه‌ای نسبت به روزهای قبل از ماه مبارک، حجم شایعات هم کمتر از قبل شده است.

ورود یک شرکت به بورس

گفته‌های بازار: طرفداران گروه سهام سیمانی‌ها در بازار از ورود یک شرکت جدید به بورس سخن می‌گفتند.

این افراد می‌گفتند که سیمان البرز (سهامی عام) قرار است در دو ماه آینده وارد بورس شود. گفته می‌شود، شرکت مزبور سیمان پوزولانی و انواع سیمان‌های متنوع تولید می‌کند.

شنیده‌های ما: اما شرکت سیمان البرز می‌گوید که امسال فقط کارخانه شرکت سیمان البرز به بهره‌برداری می‌رسد. شرکت سیمان البرز اکنون به عنوان سهامی عام فعالیت می‌کند و سهام آن از سوی مردم مورد استقبال واقع شده است. با این حال ورود شرکت مزبور به بورس در سال‌جاری بعید است ولی شرکت چنین تصمیمی را در دستور کار خود دارد که روزی وارد بورس شود.

بازهم«و معادن»

گفته‌های بازار: درباره سرمایه‌گذاری معادن و فلزات گفته می‌شود تحت تاثیر حمایت سهامداران عمده احتمال رشد قیمتی شرکت مزبور تا ۴۵۰۰ریال در روزهای آینده وجود دارد. زمانی هم که قیمت هر سهم «ومعادن» ۳۰۰۰ریال بود شایعاتی مبنی بر رشد قیمت تا ۴۰۰۰ریال شنیده می‌شد که این پیش‌بینی‌ها به وقوع پیوست و بهای سهم «ومعادن» در بازار سهام به مرز ۳۹۰۰ریال رسید.

شنیده‌های ما: شرکت‌ می‌گوید سهامداران عمده همواره سهم را مورد حمایت قرار داده‌اند. همان طور که پیش‌تر گفته شد، ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی معادن و فلزات بیشتر از رقمی است که در بازار معامله می‌شود و در حد ۴۵۰۰ریال است. پس رشد قیمت تا ۴۵۰۰ریال بعید نیست، اما به هر حال عرضه و تقاضا را بازار تعیین می‌کند.