در انتظار گزارش‌های 6 ماهه

گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته در غیاب عرضه‌های عمومی سهام باافت ارزش دادوستد مواجه شد. در بازار دیروز برخلاف انتظار اولیه معامله‌گران، سهامداران عمده بازار، از عرضه سهام در گروه‌های پتروشیمی (از جمله سه‌نماد خارک، اراک و اصفهان)، واسطه‌گری (از عرضه‌ سهام سرمایه‌گذاری بانک ملی) و تجهیزات (از عرضه سهام صدرا) خودداری کرد که این امر موجب شد حجم معاملات از ۲/۹میلیارد تومان فراتر نرود.

تنها نمادی که دیروز با عرضه در اندازه حجم مبنا مواجه شد، نماد سرمایه‌گذاری ساختمان بود که با توجه به قصد سهامداران عمده جهت اصلاح قیمتی سهم، جهت انجام معامله عمده با عرضه به میزان حجم مبنای شرکت در چند روز اخیر مواجه بوده است.

در معاملات دیروز معامله‌گران همچنین توجه ویژه‌ای را به روند مذاکرات سیاسی در پرونده هسته‌ای کشورمان مبذول کردند.

انتظار برای واکنش گروه ۱+۵ به گزارش خاویرسولانا، کمیسر سیاست خارجی اتحادیه اروپا و موضع‌گیری رییس جمهوری کشورمان در زمینه درخواست گروه ۱+۵ برای تعلیق غنی‌سازی از جمله مهم‌ترین تحولات این صحنه به شمار می‌رود.

در بازار دیروز کارشناسان بازار همچنین توجه خاصی به گمانه‌زنی‌های اولیه در مورد گزارش‌های ۶ ماه شرکت‌های بورسی داشتند، این گمانه‌زنی‌ها که با توقف برخی نمادها از جمله نماد تکنوتار همراه شده است، احتمالا در چند روز آینده شرایط کلی حرکت بازار را در برخواهد گرفت.

در معاملات دیروز گروه معدنی با انتشار خبر‌های اولیه مبنی بر افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی چادرملو و تعدیل EPS شرکت با فعالیت مناسبی در نماد سرمایه‌گذاری معادن و فلزات همراه شد. عدم عرضه سهام چادرملو سبب شده است تا سهامدار عمده این شرکت تنها گزینه در استرس معامله‌گران به شمار ‌رود.

در گروه تجهیزات بازار دیروز به رغم انتشار خبر‌های تایید نشده‌ای از گزارش ۶ماهه تراکتورسازی ایران با عرضه‌های سنگین در این نماد مواجه بود.

سرمایه‌گذاری سمند، در حالی تاکنون حدود ۲درصد سهام هپکو را خریداری کرده است که این شرکت با عرضه عمده سهام از سوی دولت در راستای خصوصی‌سازی این واحد نیز مواجه است.

در گروه واسطه‌گری مالی بازار دیروز شاهد توجه نسبی به رایان سایپا و خرید بخشی از صف فروش این شرکت بود.

سیمانی‌ها نیز دیروز شاهد ادامه فعالیت معامله‌گران با محوریت گروه تامین‌اجتماعی بود. در این گروه نماد‌ها یکی پس از دیگری به صف خرید وارد می‌شوند که این صف نیز به دلیل عدم امکان عرضه سهام در قیمت‌های کنونی اکثرا با عدم عرضه مواجه می‌شوند. بالا بودن بهای تمام شده سهام سیمانی موجود در پرتفوهای معامله‌گران حقیقی و حقوقی بازار موجب می‌شود با آغاز حرکت این گروه تمایل به خرید سهام جهت میانگین‌گیری قیمت افزایش یابد.

هرچند که تاکنون این حرکت بازار با خبر‌های مناسبی در زمینه تغییر قیمت فروش همراه نشده است.