سنا- با تصویب افزایش ۲۲ درصدی نرخ سیمان از دوم مهرماه ۹۱ شرکت‌های حاضر در گروه سیمان ابراز داشتند این افزایش قیمت سیمان بر پیش‌بینی درآمد سال مالی ۹۱ تاثیر مثبت خواهد داشت.

براساس این گزارش شرکت سیمان ارومیه ابراز داشت با محاسبات جدید صورت گرفته پس از تصویب افزایش قیمت سیمان پیش‌بینی سود هر سهم این شرکت از ۵۴۹ به ۶۹۳ ریال و معادل ۲۶ درصد افزایش یافته است. این شرکت خاطر نشان کرد با توجه به این که محاسبه ۶ ماهه گذشته باید به دقت صورت پذیرد بنابراین تعدیل نهایی بودجه و EPS سال مالی ۹۱ پس از تهیه صورت‌های مالی میاندوره ای و پیش بینی ۶ ماهه دوم سال مالی جاری اعلام خواهد شد.

مدیر‌عامل شرکت سیمان سپاهان هم گفت: با توجه به مصوبه اخیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان مبنی بر افزایش ۲۲ درصدی قیمت پایه انواع سیمان پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور‌ماه سال مالی ۹۲ این شرکت از ۱۸۷ به ۲۴۳ ریال و معادل ۳۰ درصد افزایش خواهد داشت که جزئیات آن به زودی منتشر خواهد شد.

این در حالی است که شرکت سیمان صوفیان اعلام کرد در نظر دارد EPS سال مالی ۹۱ خود را معادل ۱۳۹ درصد افزایش دهد.

این شرکت با انتشار اطلاعیه ای به سازمان بورس و به منظور شفاف‌سازی اذعان داشت؛ به دنبال اعلام افزایش قیمت سیمان و پس از محاسبات صورت گرفته پیش‌بینی سود هر سهم این شرکت در سال مالی ۹۱ از ۱۴۸ به ۳۵۴ ریال و معادل ۱۳۹ درصد افزایش خواهد یافت.

این گزارش می افزاید سیمان قائن پیش بینی سود هر سهم سال مالی ۹۱ را از ۵۰۵۹ به ۶۲۰۳ ریال افزایش داد.

گفتنی است «سقائن» اعلام کرد در سال مالی ۹۱ فروش و درآمد این شرکت نسبت به پیش بینی قبلی معادل ۷ درصد، درآمدهای متفرقه معادل ۳۳۴ درصد، مالیات عملکرد معادل ۳۹ درصد و EPS این شرکت معادل ۲۲/۶ درصد افزایش خواهد یافت.

همچنین به دنبال افزایش قیمت سیمان، شرکت‌های دیگر این گروه نیز از جمله سیمان خزر با افزایش ۲۶۵ ریالی EPS، سیمان فارس نو با افزایش ۲۱۰ ریالی EPS و سیمان مازندران با افزایش ۳۱ درصدی EPS مواجه شدند.

این در حالی است که شرکت سیمان ایلام اعلام کرد با توجه به این که فروش عمده محصولات این شرکت از طریق صادرات به کشور عراق است و نرخ فروش صادراتی تابع متغییر‌های گوناگون است بنابراین این افزایش نرخ سیمان تاثیر قابل توجهی بر EPS این شرکت ندارد.

گروه صنایع سیمان کرمان نیز ارائه گزارش خود منوط به تعدیل EPS سال مالی ۹۱ را به بعد از تهیه بودجه تعدیلی موکول کرد.