هیجان خرید سهام در حقیقی‌ها

گروه بورس- اعظم شریفی: بورس اوراق بهادار تهران اولین هفته مهرماه را با رکوردزنی‌های پیاپی آغاز کرد، تا بازدهی بورس تهران با ورود ۵۰۰ میلیارد ریال نقدینگی از سوی سهامداران حقیقی از سطح ۶/۸ درصد عبور کند.

به گزارش خبرنگار ما، معامله‌گران در بازار این هفته شاهد رشد دسته‌جمعی قیمت‌ها بودند که هیجان خریداران به آن دامن می‌زد. عطش معامله‌گران حقیقی در حالی با افزایش چشمگیر تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی تا مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال همراه بود که صف‌های خرید در آخرین روز هفته نیز همچنان پابرجا بود. این در حالی است که گروه سیمانی همچنان از سوی سهامداران عمده بدون عرضه بودند تا طی هفته آینده و پس از تعدیل مثبت خریداران صف‌آرایی جدیدی را در این نمادها شاهد باشند. در این میان نمادهای پالایش نفت بندرعباس، «ومعادن»، آلومینیوم ایران و ایران‌خودرو از نمادهای اصلی مورد توجه حقیقی‌ها بودند و در مقابل نمادهای مس، چادرملو، کرمانشاه و بانک پاسارگاد با حمایت حقوقی‌ها به کار خود ادامه دادند.

تمرکز حقوقی‌ها در بازار

حقوقی‌ها اولین روز هفته را با عرضه‌های گسترده آغاز کردند.

در این روز فولاد صبانور در صف خرید «ومعادن» با عرضه ۸ میلیون سهم معاملات پرحجمی را رقم زد. صف خرید ایران‌خودرو نیز باوجود عرضه ۵ میلیون سهمی از سوی سرمایه‌گذاری سمند ادامه یافت. روز شنبه همچنین صندوق نفت در کنار خرید ۳ میلیون سهم بانک کارآفرین در نقش فروشنده ۱۰ میلیون سهمی پالایشگاه نفت بندرعباس، ۲ میلیون سهم غدیر و ۵ میلیون سهم «ومعادن» ظاهر شد.

دیگر عرضه‌کننده حقوقی «شبندر» هم که اقدام به فروش ۲۰ میلیون سهم کرد، پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بود.

از سوی دیگر در بازار روز شنبه صباتامین خریدار ۳/۳ میلیون سهم بیمه دانا بود و با خرید ۵۸۰ هزار سهم همچنان در نماد بیمه ملت فعال بود. «ومعادن» و بانک سامان هم از جمله حقوقی‌هایی بودند که در این روز در نمادهای زیرمجموعه خود برای خرید چادرملو و بیمه سامان حضور یافتند.

اما در روز شنبه گذشته هرچند بازار مثبت از حجم خریدهای حقوقی‌ها کاست، ولی حضور «وصنعت» در نماد مسکن تهران و سرمایه‌گذاری ایرانیان در نماد ایران کیش ادامه داشت.

در روز شنبه سایپا یک بلوک ۶۰ میلیون سهمی از «وساپا» را واگذار کرد و در صف خرید سیمانی‌ها تنها «وسپه» فروشنده ۲۷۰ هزار سهم بود. در همین حال غدیر با فروش ۱/۴ میلیون سهم پارسان و هامون سپاهان با عرضه ۴۴۰ هزار سهم پتروشیمی پردیس فعال بود. این در حالی است که سرمایه‌گذاری مهرگان و فولاد مبارکه خریدهای کم‌حجمی را در نمادهای چادرملو و گل‌گهر صورت دادند.

حضور خریداران و فروشندگان حقوقی

بازار روز یکشنبه با حضور فعال‌تر خریداران حقوقی در کنار فروشندگان همراه بود.

در حالی که «ومعادن» خریدهای کم‌حجمی را در نمادهای چادرملو، صبانور، بکام و گل‌گهر داشت، فولاد صبانور باز هم در صف خرید ۶/۱ میلیون سهم «ومعادن» را عرضه کرد.

همچنین صندوق نفت با عرضه ۲/۴ میلیون سهم دیگر فروشنده «ومعادن» بود. از سوی دیگر صندوق نفت روز یکشنبه پرکار بود، تا جایی که افزودن ۵/۱ میلیون سهم بانک کارآفرین به پرتفولیو و خرید ۳۰ میلیون سهم سرمایه‌گذاری صنعت و معدن نیز از دیگر اقدامات این حقوقی فعال در بازار بود. اما بازار روز یکشنبه شاهد عرضه ۵/۳ میلیون سهمی پارسان از سوی غدیر بود. این حقوقی در نماد گروه بهمن نیز ۱۰ میلیون سهم عرضه کرد و در مقابل اعتضاد غدیر ۹ میلیون سهم گروه بهمن را به پرتفولیوی خود افزود. سمند نیز با فروش ۸ میلیون سهم ایران‌خودرو نتوانست بر عطش خریداران غلبه کند. شرکت مدیران اقتصاد نیز از دیگر حقوقی‌هایی بود که عرضه ۷۰۰ هزار سهمی را در نماد پتروشیمی شیراز رقم زد.

در کنار حقوقی‌های فروشنده، مهرآفرینان دوران و تدبیر در نمادهای بانک پارسیان و بانک دی خریدار بودند. همچنین صندوق عشایر علاوه بر خرید ۸/۳ میلیون سهم فولاد، در نمادهای پارسان و غدیر هم فعال بود. در این حال، سرمایه‌گذاری صنعت و معدن خریدار ۵/۱ میلیون سهم ایران‌خودرو بود و سرمایه‌گذاری ایران و فرانسه نیز به عنوان خریدار ۳۰۰ هزار سهم «وصنعت» ظاهر شد.

حقوقی‌ها حمایتگر بودند

روز دوشنبه با افزایش حجم عرضه‌ها در دو نماد پالایشگاهی، خریداران تا حدی از این نمادها عقب نشستند تا صف فروش این دو نماد باعث شود بازار با افزایش عرضه به کار خود پایان دهد.

در این شرایط حقوقی‌ها نیز بیشتر برای خرید و تعادل نسبی برای نمادهای زیرمجموعه فعالیت کردند. اما با این حال روز دوشنبه سرمایه‌گذاری سمند فروشنده ۴/۶ میلیون سهم ایران‌خودرو بود. حجم عرضه غدیر در گروه بهمن نیز ۴ میلیونی بود که باز هم از سوی اعتضاد غدیر خریداری شد. همچنین سرمایه‌گذاری توسعه ملی در صف خرید عرضه‌کننده موتوژن و یک میلیون سهم صنعتی بهشهر بود. در مقابل فولاد صبانور خریدار «ومعادن» بود و معادن و فلزات نیز اقدام به خرید سهام چادرملو، صبانور، کابل شهید قندی و گل‌گهر کرد. از سوی دیگر سرمایه‌گذاری صنعت و معدن ۲ میلیون سهم ایران‌خودرو را به پرتفولیوی خود افزود. اما در این روز صندوق نفت در صف فروش، خریدار ۷ میلیون سهمی «شبندر» شد. علاوه بر آن با خرید ۴/۲ میلیون سهمی، بانک کارآفرین را در مرکز توجه بازار قرار داد. صندوق عشایر، تدبیر و بانک تجارت دیگر حقوقی‌های خریدار روز دوشنبه بودند که در نمادهای فولاد مبارکه، بانک دی و سرمایه‌گذاری ملی فعالیت داشتند.

رفتارهای منطقی حقوقی‌ها در بازار

رکوردزنی بورس تهران در روز سه‌شنبه در حالی رقم خورد که حقوقی‌ها هماهنگ با بازار خرید و فروش‌های منطقی را صورت دادند. به طوری که در جایی که غدیر فروشنده سه میلیون سهم گروه بهمن و ۴ میلیون سهم نفت و گاز پارسیان بود، صندوق عشایر ۲۰۰ هزار سهم پارسان را به همراه یک میلیون سهم فولاد از بازار جمع کرد. اما صف خرید چندروزه مپنا، عرضه ۴ میلیون سهمی از سوی کارکنان مپنا را به همراه داشت. هامون سپاهان نیز مطابق با رویه این هفته فروشنده ۷۳۰ هزار سهمی پتروشیمی پردیس بود.

این در شرایطی است که این روزها بازار مثبت سرمایه‌گذاری توسعه ملی را فروشنده کرد و روز سه‌شنبه نیز این شرکت ۲/۱ میلیون سهم صنعتی بهشهر و ۱۵۵ هزار سهم نفت بهران را عرضه کرد. افزون بر این، در روز سه‌شنبه خریدهای «ومعادن» در نمادهای صبانور، بکام و گل‌گهر ادامه داشت و از سوی دیگر صباتامین خریدار ثابت بیمه ملت بود. همچنین بانک تجارت با خرید ۳۰۰ هزار سهمی در نماد «ونیکی» فعال بود.