گروه بورس- دبیر علمی «سمینار استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی IFRS» گفت: در صورت حمایت سازمان‌های حسابرسی و بورس و اوراق بهادار تا حدود پنج سال آینده استانداردهای ملی حسابداری به استانداردهای بین‌المللی تغییر می‌یابد. منصور شمس‌احمدی با اعلام این خبر گفت: این استانداردهای بین‌المللی در دو سطح تهیه شده که یکی به صورت کامل برای شرکت‌های بزرگ و دیگری به صورت تعدیل شده برای شرکت‌های کوچک و متوسط قابل اجرا است.

وی ادامه داد: هم اینک صورت‌های مالی ما بر اساس استانداردهای حسابداری ملی تهیه می‌شود. این در حالی است که در عرصه بین‌الملل و در سطح سیاست‌های کلان خارجی در زمینه سرمایه‌گذاری یا شرکت در بورس‌های بین‌المللی و یا دریافت وام از بانک‌های خارجی با استانداردهای ملی موجود قادر به انجام مبادلات در سطح بین الملل نیستیم.

دبیر سمینار استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی IFRS ادامه داد: از نظر ماهیتی، استانداردهای ملی ما با استانداردهای بین‌المللی تفاوت زیادی ندارد؛ اما به دلیل تعدیل در برخی موارد آن از استانداردهای بین‌المللی فاصله گرفتیم؛ این در حالی است که طی چند سال اخیر به دلیل در پیش گرفتن یک رویه یکسان از سوی کشورها، مقرر شده تا آنها در عرصه بین‌الملل تنها از استاندارد‌هایIFRS پیروی کنند.

وی با ابراز خرسندی از اقدام سازمان حسابرسی و سازمان بورس و اوراق بهادار در زمینه انطباق استانداردهای گزارشگری مالی با استانداردهای بین‌المللی خاطرنشان ساخت: هم اینک استانداردهای حسابرسی ما مطابق استانداردهای بین‌المللی بوده، تنها در بخش استانداردهای حسابداری نیازمند تغییر هستیم. شمس احمدی ادامه داد: برای به کارگیری استانداردهای بین‌المللی حسابداری، نیازمند تغییراتی در قوانین موجود به ویژه قانون مالیات‌ها هستیم.

وی اضافه کرد: در صورت حل مشکل قوانین و مقررات دست و پا گیر، این استانداردها در کشور مشکل اجرا نداشته و جامعه حسابداران رسمی ایران و انجمن حسابداران خبره ایران به عنوان نهادهای حرفه‌ای در کشور آمادگی دارند در زمینه تدوین این استانداردها و آموزش آن با سازمان حسابرسی و سازمان بورس اوراق بهادار همکاری کنند.

وی در پایان یادآور شد: این سمینار در راستای تبیین ضرورت تدوین استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی در کشور و چالش‌های پیش رو امروز و فردا در پژوهشگاه نیروی تهران برگزار می‌شود.