گروه بورس- همایون دارابی: شاخص کل بورس اوراق بهادار روز گذشته با جهشی ۵۲/۱درصدی معادل ۵/۳۹۴واحد رکورد شکن ظاهر شد و توانست ضمن باز پس گیری سطح ۲۶هزار واحدی بازدهی سال جاری بازار سهام را نیز مثبت کند. دماسنج بازار دیروز توانست به سطح ۲۶هزار و ۲۸۳واحد دست پیدا کند. شاخص آخرین بار در ۳۱خرداد‌ماه کف ۲۶ هزار واحدی را از دست داد که روز گذشته پس از نزدیک به ۸۷روز توانست به این سطح دست یابد. در همین حال رشد ۵۲/۱درصدی شاخص یک رکورد در رشد روزانه طی یک سال اخیر فعالیت شاخص از شهریور‌ماه سال ۹۰ تاکنون به شمار می‌رود. آخرین بار شاخص با ثبت ۴۴/۱درصد رشد روزانه در پنجم فروردین‌ماه امسال رکورد بازدهی روزانه خود را به ثبت رسانده بود.

در همین حال در دو سال اخیر از شانزدهم فروردین سال ۹۰ که شاخص توانست رشد ۱/۲درصدی را در یک روز به ثبت برساند، رشد دیروز دماسنج بازار سهام بی‌سابقه بوده است.

بازارهای جهانی به کمک بورس آمدند

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که رشد بازارهای جهانی به ویژه بهای فلزات موجب افزایش اقبال معامله‌گران به این گروه شد. از این رو بخش عمده‌ای از رشد شاخص در بازار دیروز ناشی از افزایش قیمت سهام ملی مس و فولاد مبارکه رقم خورد. در بازارهای جهانی در پی انتشار خبر آغاز قریب‌الوقوع دور جدید خرید اوراق قرضه دولت آمریکا از سوی فدرال رزرو، بهای فلزات اساسی در بازار لندن به شدت افزایش یافته است.

به گزارش بورس نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز از لندن، در آخرین روز معاملاتی هفته جاری میلادی سرمایه‌گذاران بورس فلزات لندن شاهد رشد کم‌سابقه بهای مس، آلومینیوم، سرب و روی در این بازار مهم جهانی بودند. دیروز بهای هر تن مس در بازار لندن با ۷۸/۳درصد افزایش نسبت به روز قبل از آن به ۸۳۸۰دلار رسید که این رقم حداقل در ۵/۴ ماه اخیر یک رکورد محسوب می‌شود. هر تن آلومینیوم نیز با ۶۶/۴درصد افزایش قیمت نسبت به روز پنج‌شنبه، ۲۲۰۰ دلار خرید و فروش شد. بهای سرب و روی نیز به ترتیب با ۹۴/۴ و ۹۳/۳ درصد افزایش قیمت به ۲۲۶۴ و۲۱۱۶ دلار در هر تن رسید و این دو فلز نیز توانستند سقف قیمتی خود در

۶ ماه اخیر را بشکنند. در حالی که هفته گذشته انتشار اخباری در مورد تصمیم تازه بانک مرکزی اروپا در جهت حمایت از اقتصادهای بحران زده قاره سبز و اعلام حمایت ۱۵۷ میلیارد دلاری دولت چین از سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیربنایی این کشور بازارفلزات اساسی را در شرایط مطلوبی قرار داده بود، این هفته نیز خبر خوشحال کننده موافقت فدرال رزرو آمریکا با افزودن محرک‌های اقتصادی جدید به منظور شتاب بخشیدن به روند رشد اقتصادی این کشور موجب شد تا این فلزات که از قبل گارد صعودی گرفته بودند به یکباره با جهشی خیره‌کننده، در آستانه رسیدن به قیمت‌های سال گذشته خود قرار گیرند.

مقامات فدرال رزرو در پایان نشست روز

پنج‌شنبه خود تصمیم گرفتند که از این پس ماهانه ۴۰ میلیارد دلار نقدینگی به بازار آمریکا تزریق کنند. به گفته این مقامات، تزریق مداوم نقدینگی به بازار تا زمانی که مشکل اشتغال در آمریکا رفع شود، ادامه خواهد یافت. افزایش سطح نقدینگی در آمریکا که بزرگ‌ترین اقتصاد جهان به شمار می‌رود هم برای سرمایه‌گذاران یک معنای مشخص دارد: افزایش تقاضا در تمامی بازارهای جهانی اعم از بازار نفت، فلزات اساسی و حتی بازار کالاهای مصرفی.

دغدغه جدید برای اهالی بازار سهام

در همین حال اما دیروز در ساعت پایانی بازار انتشار خبری در مورد تصمیم وزارت صنعت، معدن وتجارت برای اخذ عوارض صادراتی موجب دغدغه فعالان بازار سهام شد. در شرایطی که کشور با کمبود ارز ناشی از مشکلات صادرات نفت و دریافت ارز آن مواجه است، بروز مشکل برای صادرات غیر نفتی می‌تواند مشکلات ارزی موجود را تشدید کند. دیروز معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: عوارض صادراتی سولفور مولبیدن ۲۵ درصد، کنسانتره سنگ‌آهن ۵۰درصد، گندله سنگ آهن ۳۵ درصد، مس کاتد ۱۰۰درصد، مفتول مسی ۸۵ درصد، آهن قراضه و ضایعات فلزی به هر شکل و شمش حاصل از قراضه کلیه فلزات به میزان ۷۰ درصد قیمت پایه صادراتی محصول یادشده، تعیین شده است.

وجیه‌اله جعفری در گفت‌وگو‌ با مهر با اشاره به راهکارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت برای جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی، گفت: می‌توان برای برخی از محصولات معدنی، عوارض صادراتی در نظر گرفت که البته قانون بودجه سال ۹۰ کل کشور، ما را از اخذ عوارض از صدور مواد خام هم منع کرد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: با این حال، تمام تلاش این وزارتخانه این است که تا حد ممکن بتواند از صادرات مواد معدنی به صورت خام جلوگیری کند، از همین رو در سال جاری دوباره، وضع عوارض صادراتی برای خام‌فروشی معدنی، احیا شد.

در همین حال عمده نگرانی بازار دیروز از اخذ عوارض از ملی مس بود، چرا که این شرکت طرح‌های توسعه‌ای عظیمی را براساس صادرات محصولات خود برنامه‌ریزی کرده است.

سهامداران مس نگران نباشند

در همین رابطه معاون شرکت ملی صنایع مس ایران تاکید کرد: فروش محصولات این شرکت مشمول پرداخت عوارض صادراتی نمی‌شود.

محمد‌جواد شیخ در گفت‌و‌گو با خبرنگار بورس ۲۴ با اشاره به این که مصوبه شورای اقتصاد در خصوص عوارض صادراتی جدید شرکت ملی مس را مستثنی کرده است، افزود: در متن مصوبه به طور مشخص قید شده که تعیین عوارض ۱۰۰ درصدی برای صادرات کاتد مس مشمول شرکت ملی مس نمی‌باشد.

وی با بیان این که این مصوبه را خودمان پیگیری کرده و در واقع فملی در آن نقش اساسی داشته است، گفت: تعیین عوارض ۱۰۰ درصدی صادرات مس کاتد، برای آن دسته از خریداران بورس کالا تعیین شده تا نتوانند با خرید محصولات ملی مس در بورس کالا اقدام به صادرات مجدد آن نمایند. شیخ در خصوص دلایل این موضوع تاکید کرد: عده‌ای در بورس کالا با استفاده از تفاوت قیمتی در شرایط صعودی قیمت‌های جهانی اقدام به خرید محصولات ملی مس کرده تا آن را صادر کنند.معاون اداری و مالی مس خاطرنشان کرد: به دلیل این که قیمت‌های فروش ملی مس بر اساس میانگین قیمت هفته گذشته تعیین می‌شود و به نسبت بازار‌های جهانی اندکی ارزان‌تر است؛ این موضوع فرصت لازم را در اختیار معامله گران برای خرید و صادرات مس کاتد قرار می‌داد، حال با استناد به این مصوبه مشکلات مزبور بر طرف می‌شود و اساسا کسی نمی‌تواند برای صادرات و کسب سود به خرید محصولات فملی بپردازد.

در همین حال در بازار دیروز ایالات متحده در اقدامی که نشانه دیگری از شکست تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران است، معافیت ژاپن و ۱۰ کشور اروپایی خریدار نفت ایران را از تحریم‌های مالی خود تمدید کرد. به گزارش ایسنا این تمدید معافیت به این معنی است که این ۱۱ کشور به مدت ۱۸۰ روز دیگر می‌توانند به خرید نفت ایران ادامه دهند، بدون اینکه از نظام مالی آمریکا محروم شوند.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که معافیت ۱۰ کشور اروپایی بلژیک، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، هلند، لهستان، اسپانیا و انگلیس را از تحریم‌های مالی خود تمدید می‌کند.

در بازارهای موازی چه خبر بود؟

افزون بر این، دیروز وضعیت بازارهای موازی همچنان در رصد معامله‌گران قرار داشت. در این بازارها بهای سکه به دلیل افزایش قیمت جهانی اونس و بهای دلار به دلیل اظهار نظر مسوولان در مورد بهای ارز اندکی تقویت شد. در همین حال تفاوت قابل ملاحظه قیمت سکه و ارزش طلای به کار رفته در آن نیز از دید معامله‌گران به دور نبود، امری که از دید کارشناسان ناشی از تداوم فروش پر تعداد سکه از سوی بانک مرکزی جهت جذب نقدینگی صورت گرفته است.

دیروز رییس کل بانک مرکزی، تاکید کرد که نرخ سود بانکی فعلا تغییری نخواهد کرد.

دکتر محمود بهمنی در گفت‌و‌گو با ایسنا، گفت: نرخ سود بانکی فعلا تغییر نمی‌کند تا زمانی که ببینیم وضع تورم چه می‌شود و تا چه میزان می‌توانیم آن را پایین بیاوریم.

وی افزود: معمولا نرخ سود بانکی باید متناسب با نرخ تورم تعیین شود. رییس کل بانک مرکزی همچنین درباره تخلفات ارزی بانک‌ها گفت: ما ۸۰بازرس به تمام بانک‌ها فرستادیم و یکسری اطلاعات را به دست آوردیم که براساس آن اطلاعات، با بانک‌ها صحبت می‌کنیم و جلساتی خواهیم داشت. بهمنی با بیان این مطلب گفت: با بانک‌ها جلسه گذاشته و صحبت می‌کنیم و دلایل و مستندات را نیز عنوان می‌کنیم و درنهایت بانک مرکزی مابه‌التفاوت ارز را از بانک‌ها خواهد گرفت.وی ادامه داد: بعد از بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که یک مقدار دیگر نیز باید اضافه‌تر از آن چیزی که قبلا برداشت کرده‌ایم، برداشت کنیم.

در همین حال رکورد شکنی دلار در برابر ریال وضعیت شرکت‌های دارای صادرات را تقویت کرده است که در این بخش وضعیت شرکت‌های پتروشیمی از بقیه بهتر ارزیابی می‌شود.

دیروز اسکندری، رییس هیات مدیره پتروشیمی مارون در گفت و گو با سنا با اشاره به اینکه شرایط پتروشیمی‌ها در تقسیم سود بسیار مناسب بوده است، اظهار کرد: بررسی میزان سود تقسیمی شرکت‌های حاضر در این گروه نشان می‌دهد که این شرکت‌هابیش از آنچه در مجامع خود پیش‌بینی کرده بودند، موفق به تقسیم سود شدند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ساتا با تاکید بر اینکه افزایش نرخ ارز سودآوری پتروشیمی‌ها رابالا برده است، خاطرنشان کرد: بخشی از تعدیل مثبت سود برای پتروشیمی‌ها از این محل انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه شرایط مشابهی در تمام شرکت‌های پتروشیمی وجود دارد، گفت: تنها برخی از شرکت‌های پتروشیمی وجود دارند که از نظر تامین خوراک با مشکلاتی مواجه بودند و این مشکلات در حال رفع است.

رییس هیات مدیره پتروشیمی مارون با بیان اینکه شرکت‌های پتروشیمی به تمام اهداف پیش‌بینی شده خود می‌رسند، خاطرنشان کرد: تنها اتفاقی که مدتی سهام پتروشیمی‌ها را با نوسان روبه‌رو‌ کرد، جو روانی حاکم بر سهام این گروه بود. اسکندری با تاکید بر اینکه بیش از ۹۰ درصد محصولات گروه پتروشیمی صادر می‌شود، خاطرنشان کرد: بر این اساس از محل صادرات محصولات پتروشیمی

ارزآوری خوبی را شاهد هستیم.

درباره فعالیت بنزینی پالایشگاه‌ها

در همین حال دیروز در گروه پتروشیمی اعلام شد با درخواست شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، طرح تولید روزانه ۸ تا ۱۰ میلیون لیتر بنزین در واحدهای پتروشیمی ایران از سر گرفته شده است.

به گزارش پانا نیوز، از ابتدای سال‌جاری تاکنون متوسط مصرف روزانه بنزین ایران به بیش از ۶۳ میلیون لیتر در روز افزایش یافت که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از سه میلیون لیتر در روز رشد داشته است.

از مرداد ماه سال ۱۳۸۹ به دنبال افزایش تحریمهای بین المللی تولید بنزین در ۶ مجتمع پتروشیمیایی شازند اراک، جم، برزویه (نوری)، امیر کبیر، واحد آروماتیک بندر امام و بوعلی‌سینا با ظرفیت تولید روزانه ۱۵ تا ۱۷ میلیون لیتر بنزین و ۹ میلیون لیتر گازوئیل آغاز شده بود. در گروه تجهیزات دیروز اعلام شد اعضای کمیسیون انرژی طی هفته جاری علاوه بر دیدار با وزیر نفت و معاونان وی به بازدید از شرکت مدیریتی پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا) می‌روند. در گروه سیمانی نیز دیروز خبرهای اولیه از موافقت مسوولان با افزایش ۲۵درصدی بهای سیمان در بازار مطرح شد که این خبر موجب تشکیل صف خرید برای برخی از نمادهای سیمانی شد.در صورت تایید نهایی این خبر شرکت‌های سیمانی به ویژه به دلیل افزایش بهای فروش داخلی و افزایش نرخ ارز صادراتی می‌توانند شرایط بهتری را تجربه کنند.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات به ۷/۹۴میلیارد تومان رسید که ۱۰درصد آن را معامله ۲۱میلیون سهم ملی مس تشکیل داد. همچنین از ۲۲۲نمادی که به روی تابلو رفتند ۸۲نماد با کاهش قیمت و ۱۳۵نماد با رشد ارزش معامله شدند و مابقی هم بدون تغییر قیمت بودند.