گروه بورس- مجید اسکندری: افت روز گذشته بورس به فرابورس نیز سرایت کرد و به افت دسته‌جمعی نمادهای حاضر در این بازار انجامید.

دیروز فعالان فرابورس نظاره‌گر دادوستد ۹/۱۹ میلیون اوراق بهادار به ارزش ۱۴۸ میلیارد و ۲۴۳ میلیون ریال بودند که در مقایسه با روز شنبه، کاهش چشمگیری داشت.
روز گذشته ذوب‌آهن اصفهان، این صدرنشین بازار نیز با افت قیمت 3/3 درصدی روبه‌رو شد و با قیمت 1759 ریال، معاملات روز گذشته خود را به پایان رساند. دیروز سهام ذوب‌آهن اصفهان با ارزش معاملات 1/13 میلیارد ریالی، بیشترین ارزش معاملات و با حجم معاملات 5/7 میلیون سهمی، بیشترین حجم معاملات بازار فرابورس را به خود اختصاص داد.
«شراز» و «میدکو» هم پس از «ذوب» به ترتیب با ارزش معاملاتی معادل ۱/۷ میلیارد ریال و ۶/۳ میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را کسب کردند.
در همین حال کیسون توانست با دادوستد 8/1 میلیون سهمی (قبل از عرضه و در قالب معاملات توافقی) پس از ذوب‌آهن اصفهان، بیشترین حجم معاملات بازار را کسب کند.
قند شیروان، بیمه پاسارگاد و بانک دی نیز روز گذشته در رده پرمعامله‌ترین‌های بازار قرار گرفتند.
در همین حال، «همراه» تنها توانست شاهد دادوستد 1885 سهم خود باشد و به این ترتیب کمترین حجم معاملات بازار را به خود اختصاص دهد.
از سوی دیگر رهشاد سپاهان و تدبیرگران فارس و خوزستان با معاملات ۷ میلیون ریالی کمترین ارزش معاملات بازار فرابورس را کسب کردند. گزارش خبرنگار ما حاکی است از ۷۸ نمادی که روز گذشته در بازار فرابورس خرید و فروش شدند ۴۵ نماد با افت قیمت، ۲۴ نماد بدون تغییر و تنها ۹ نماد رشد قیمت اندکی را تجربه کردند.
براساس اعلام ناظر بازار، روز گذشته نماد معاملاتی اوراق اجاره ماهان یک، به منظور پرداخت اجاره بهای سه ماهه اوراق در تاریخ 21/6/91 متوقف شد.
همچنین روز گذشته ناظر بازار اعلام کرد: تعداد ۱۱۰ میلیون حق‌تقدم استفاده نشده مجتمع سیمان غرب آسیا با نماد (سجامع۱)، بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت، آماده معامله شده است.
در بازار دیروز نمادهای «خفناور» با 96/4 درصد رشد قیمت بیشترین افزایش و «زاگرس» با 99/4 درصد افت قیمت بیشترین کاهش را تجربه کردند.
در بازار ابزارهای نوین مالی هم بیشترین حجم معاملات را اوراق اجاره مپنا با جابه‌جا‌یی ۲۵ هزار و ۸۳۰ برگه داشت.


تداوم پذیره‌نویسی اوراق مشارکت مجد مشهد
در سومین روز پذیره‌نویسی اوراق مشارکت شرکت عمران و نوسازی مجد مشهد هم 147 میلیارد و 680 میلیون ریال اوراق به فروش رفت.
به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، تاکنون تعداد ۱۴۷ هزار و ۶۸۰ برگه اوراق مشارکت شرکت عمران و نوسازی مجد مشهد به ارزش اسمی هر برگه یک میلیون ریال به فروش رفت. این اوراق با نام و قابل معامله در فرابورس است و مدت اجاره آن ۴ ساله و نرخ سود آن ۲۰ درصد سالانه است که سود آن هر سه ماه یکبار پرداخت می‌شود. حال آنکه کارمزدها و هزینه‌های پذیره‌نویسی نیز از سوی ناشر اوراق پرداخت می‌شود.
عرضه 53 درصد ذوب‌آهن در فرابورس
در همین حال سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد که ۵۳ درصد از سهام ذوب‌آهن اصفهان معادل ۴ میلیارد و ۱۷۰ میلیون و ۲۵۵ هزار و ۱۸۰ سهم را به قیمت تابلو فرابورس در روز عرضه (معادل قیمت بسته شدن در روز قبل از عرضه) به اضافه ۱۰۰ درصد به شرط آن که از ۲۶۸۲ ریال کمتر نباشد، به زودی از طریق فرابورس واگذار خواهد کرد.
مبلغ سپرده شرکت در این مزایده 335 میلیارد و 538 میلیون و 731 هزار و 781 ریال تعیین شده است و برنده این مزایده باید 25 درصد مبلغ پیشنهادی خود را طی 30 روز کاری پرداخت کند و بقیه را به صورت قسطی در مدت 5 سال بپردازد.
پذیره‌نویسی توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد
در این روز مدیر بازار فرابورس از پذیره‌نویسی 110میلیون سهام شرکت توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد خبر داد و گفت: این پذیره‌نویسی از 21شهریور به مدت 30روز انجام می‌شود.
به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، امیر‌هامونی با اعلام این خبر افزود: شرکت توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد به منظور توسعه فعالیت‌های بازرگانی در نظر دارد، ۱۱۰میلیون سهام هزار ریالی ناشی از سلب حق تقدم در افزایش سرمایه خود را از طریق شبکه کارگزاری فرابورس از سه‌شنبه ۲۱شهریور به مدت ۳۰روز پذیره‌نویسی کند.
وی ادامه داد: سرمایه ثبت شده این شرکت 50میلیارد ریال است و با این پذیره‌نویسی 110میلیارد ریالی سرمایه شرکت به 160میلیارد ریال افزایش می‌یابد.
هامونی با اعلام شرکت تامین سرمایه بانک ملت به عنوان متعهد پذیره‌نویسی تصریح کرد: این شرکت متعهد می‌شود در صورت عدم تکمیل کل مبلغ پذیره‌نویسی در مدت ۳۰روز، کل سهام پذیره‌نویسی نشده را خریداری کند.
مدیر بازار فرابورس کارگزاری خبرگان سهام را عامل فروش معرفی کرد و خاطرنشان کرد: حداکثر میزان خرید سهام برای هر کد اعم از حقیقی و حقوقی 3هزار سهم در نظر گرفته شده است.
وی یادآور شد: محدودیتی در خصوص حداقل میزان خرید سهام وجود ندارد و خرید سهام با استفاده از کد خرید گروهی «ددد» ممنوع است.به گفته‌هامونی، کارمزدها و هزینه‌های پذیره‌نویسی سهام از سوی ناشر پرداخت می‌شود و خریداران تنها مبلغ هزار ریال را برای هر سهم پرداخت می‌کنند.