گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد ادامه رشد شاخص تحت سایه عرضه‌های سنگین بود.

در بازار دیروز شاخص توانست ۱۳۲ واحد رشد کرده و به سطح ۲۵هزار و ۷۹۱ واحد برسد. این رشد در شرایطی انجام شد که به دلیل افزایش قیمت اکثر سهام پیشرو تمایل معامله‌گران کوتاه مدت برای عرضه سهام افزایش یافته است که این روند نیازمند تزریق نقدینگی به بازار برای کنترل عرضه‌ها و ادامه روند رشد است. در شرایط کنونی به نظر می‌رسد بازار پس از رشد نزدیک به ۸درصد در چند هفته اخیر با دوره‌ای از استراحت قیمتی مواجه باشد تا بتواند با انتشار گزارش‌های شش ماهه ارزیابی جدیدی را از شرکت‌ها داشته باشد. در نهایت با نزدیک شدن شاخص بورس به کانال ۲۶ هزار واحدی، بازدهی بورس تهران به منفی ۴۴/۰ درصد رسید. اتفاقی که از جبران زیان‌های سنگین معامله‌گران بازار سهام حکایت دارد.

سیگنال مثبت بازارهای جهانی برای بورس

در این میان تحولات سیاسی پیرامون کشور از نظر معامله‌گران مهم ارزیابی می‌شود.

افزون بر این، دیروز در حین معاملات اوج‌گیری بهای مواد خام و فلزات در آخرین ساعت‌های روز جمعه موجب شد تا برخی از نمادهای بازار سرمایه با صف خرید کار خود را شروع کنند که نماد توسعه معادن روی از جمله این نمادها بود.

در بازار جهانی بهای مس به مرز ۸هزار دلار رسیده و در نرخ ۷هزار و ۹۸۲دلار در هر تن به کار خود پایان داد که این امر باعث شد، دیروز ملی مس بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بگذارد.در همین حال بهای روی و سرب به ترتیب در سطح یک هزار و ۹۶۵ دلار و دو هزار و ۱۰۰دلار رقم خورد. بهای آلومینیوم و بیلت فولادی نیز به ترتیب ۲هزار و ۲۴ دلار و ۳۲۵دلار گزارش شده است. با توجه به افزایش بهای دلار در بازار آزاد تهران که دیروز برای دقایقی به مرز ۲۳هزار ریال نیز نزدیک شد، رشد سود آوری شرکت‌های فلزی و پتروشیمی با رشد بیشتری همراه خواهد شد.

دربازار دیروز در گروه بانکی معامله‌گران همچنان جابه‌جا‌یی سهام بانک اقتصاد نوین را شاهد بودند. احتمال می‌رود این نقل و انتقال در راستای کاهش میزان سهام سهامداران بانک اقتصاد نوین در حد مجاز مقرر در قانون اجرایی اصل ۴۴ باشد. براساس این مقررات میزان مالکیت سهام اشخاص حقیقی و حقوقی غیر سهامی عام ۵درصد و سهامی عام ۱۰درصد در بانک‌ها تعیین شده است. گفته می‌شود بانک مرکزی به بانک‌هایی که این حدود را رعایت نکنند، مجوز افزایش سرمایه نخواهد داد.

در گروه فلزی دیروز اکثر نمادهای این گروه شرایط متعادلی را پشت سر گذاشتند. در این گروه، فولای در نظر دارد بر اساس مصوبه هیات‌مدیره به میزان ۱۶ درصد از سهام شرکت کارگزاری ایساتیس پویا را با مبلغ پایه کارشناسی از طریق مزایده به فروش برساند. پیش‌بینی شده است که انجام این فروش باعث تعدیل مثبت حدود ۲۵ ریال به ازای هر سهم سال ۹۱ شرکت شود.

بازگشایی قریب‌الوقوع «پترول»

در گروه شیمیایی، خبرهای رسیده از بازگشایی قریب‌الوقوع نماد «پترول» در بازار پایه فرابورس حکایت دارد.

گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان که با نماد «پترول» در بازار پایه فرابورس ایران شناخته می‌شود، اخیرا بزرگ‌ترین افزایش سرمایه این بازار را به نام خود به ثبت رساند.

این شرکت که با جای دادن بیش از ۱۷ شرکت پتروشیمیایی در پرتفولیوی خود و بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان پروژه به عنوان غول جدید پتروشیمی کشور شناخته می‌شود، اخیرا افزایش سرمایه ۱۰۰ برابری داده است.

براساس مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان مقرر شده که سرمایه شرکت از طریق صدور سهام جدید از مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال افزایش یابد. مبلغ افزایش سرمایه شرکت به میزان ۹ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال است که از محل مطالبات و آورده نقدی انجام خواهد شد.

موضوع افزایش سرمایه گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان (پترول) اصلاح ساختار مالی و سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های پتروشیمی است.

این گروه، حقوقی‌هایی همچون سرمایه‌گذاری ایران و بازرگانی پتروشیمی را به عنوان دو سهامدار شناخته‌شده در کنار خود دارد.

در گروه ساختمانی، ثشاهد در گزارش عملکرد ۱۲ ماهه و واقعی منتهی به ۳۱خرداد ۹۱ سود هر سهم خود را با توجه به افزایش ۱۲ درصدی سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها که ظاهرا مربوط به سود سرمایه‌گذاری سعدی است، از ۳۶۸ ریال قبلی به ۴۱۱ ریال رسانده است. شرکت در دوره مشابه سال قبل ۵۵۱ ریال به ازای هر سهم شناسایی کرده بود و برای سال مالی ۹۲ نیز در اولین پیش‌بینی ۴۱ تومان اعلام کرده است. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت اما با عرضه‌های سنگین بود که در آن ۱/۸۴میلیارد تومان سهام معامله شد. از ۲۱۲نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۰۹نماد با کاهش قیمت و ۹۶نماد با رشد ارزش همراه شدند و مابقی هم بدون تغییر قیمت بودند.