گروه بورس- کانون کارگزاران از انتشار سری ۹ گانه کتاب‌های راهنمای جامع آزمون‌های بازار سرمایه در ماه‌های آتی خبر داد.

کتاب «راهنمای جامع آزمون معامله‌گری ابزار مشتقه» اولین کتاب از سری کتاب‌های ویژه آزمون گواهینامه‌های حرفه‌ای ۹گانه بازار سرمایه، با همکاری مشترک کانون و نشر نگاه دانش در راستای تسهیل موفقیت داوطلبان این آزمون‌ها در مرداد‌ماه جاری انتشار یافت. «راهنمای جامع آزمون معامله‌گری ابزار مشتقه» در سه بخش جداگانه مطابق با سه ماده درسی آزمون گواهینامه معامله‌گری ابزار مشتقه تالیف شده است. محتوای درسی هر بخش بر مبنای سرفصل‌ها و استانداردهای مصوب کمیته گواهینامه‌های حرفه‌ای تدوین شده است. بخش اول با عنوان اصطلاحات ویژه معاملات ابزار مشتقه شامل بیش از پانصد واژه کلیدی در ارتباط با بازارهای مشتقه و معادل فارسی آن است که به صورت متعارف در این آزمون مورد سوال قرار می‌گیرد. در بخش دوم با عنوان مفاهیم ابزار مشتقه؛ تعاریف و ویژگی‌های ابزارهایی نظیر پیمان‌های آتی، قراردادهای آتی، قراردادهای اختیار معامله و قراردادهای معاوضه، سازوکار معاملات آنها، عملیات تسویه و تحویل آن‌ها همراه با مهم‌ترین نکات مد نظر طراحان سوالات ارائه شده است. در بخش سوم با عنوان مقررات معامله‌گری ابزار مشتقه چهار دستورالعمل مرتبط با این ابزارها در بازار سرمایه کشور مورد بحث قرار گرفته است. ساختار کتاب به گونه‌ای است که در هر بخش ابتدا محتوای درسی و اهم نکات آن بخش ارائه می‌شود و سپس در پایان هر بخش مجموعه سوالات چهارگزینه‌ای از آزمون‌های گذشته همراه با پاسخ تشریحی آنها به منظور مرور و خودآزمایی آورده شده است.

افزون بر این، کتاب یادشده دارای سه پیوست مهم است. پیوست اول به راهبردهای معاملاتی قراردادهای اختیار معامله سهام اختصاص دارد که با توجه به نزدیکی ورود این ابزار به بازار سرمایه و نیازی که به آشنایی با مفاهیم آن برای بخش اصطلاحات وجود دارد اضافه شده است. همچنین با توجه به نیاز مخاطبان این آزمون به یک نمونه آزمون برای راهنمای مطالعه و خودآزمایی، پیوست دوم به سوالات آزمون معامله‌گری ابزار مشتقه مرداد ماه سال ۱۳۹۰ اختصاص دارد. پیوست سوم کتاب نیز شامل تفصیل سرفصل‌های مصوب کمیته گواهینامه‌های حرفه‌ای است.

کانون این نوید را برای تمامی فعالان بازار سرمایه دارد که به زودی مجلدهای دیگری از این سری کتاب‌ها را برای سایر آزمون‌ها منتشر و در دسترس عموم قرار می‌دهد. در ماه‌های آتی و تا پیش از آزمون بیستم، راهنمای جامع آزمون‌هایِ اصول بازار سرمایه دوره سه-جلدی، معامله‌گری اوراق تامین مالی، معامله‌گری بورس کالا، مدیریت نهادهای بازار سرمایه، کارشناس عرضه و پذیرش، ارزشیابی اوراق بهادار و مدیریت سبد اوراق بهادار روانه بازار نشر می‌شود.