گروه بورس- محبوبه مغانی: کشور پس از میزبانی اجلاس سران جنبش عدم تعهد و پس از انتشار خبر اعلام نرخ تورم 5/23 درصدی در مردادماه از سوی بانک مرکزی، سه‌شنبه شب شاهد اعلام تحولات سیاسی و اقتصادی از زبان رییس‌جمهور بود.

احمدی‌نژاد در گفت‌وگوی تلویزیونی خود با اشتباه خواندن هرگونه افزایش در نرخ سود بانکی در جهت مهار تورم، بر تک‌نرخی شدن ارز و جلوگیری از افزایش قیمت آن تاکید کرد.
در این میان احتمال عرضه 20 درصد از منابع موجود صندوق توسعه ملی (برابر با 5 میلیارد دلار) در بورس ارز و پیش‌بینی اختصاص 60 میلیارد دلار ارز برای واردات و 10 میلیارد دلار ارز خدماتی برای این بورس جدید کشور از جمله اخباری است که دغدغه‌هایی برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده است.
این روزها تجار و بازرگانان کشور از نحوه مدیریت ارز، طولانی شدن دسترسی صادرکننده به پول خود و چالش پیمان سپاری ارزی، به عنوان دغدغه‌های خود پس از راه‌اندازی بورس ارز یاد کرده و پیش‌بینی می‌کنند که جمیع این مسائل قیمت دلار را بیش از این افزایش خواهد داد.
بر این اساس طی هفته‌ گذشته قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد 6/3 درصد و یورو 4/3 درصد افزایش یافت.
اگرچه اخبار ناشی از راه‌اندازی بورس ارز نیز بازار طلا را متاثر کرد و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار را ۵/۳ درصد و سکه را هم ۷/۲ درصد با افزایش مواجه کرد، اما در فضای بین‌المللی نیز انتظار برای آغاز دور سوم برنامه خرید اوراق قرضه توسط بانک مرکزی آمریکا به منظور نگهداری نرخ‌های بهره‌ در سطح پایین منجر به افزایش قیمت طلا شد و قیمت هر اونس طلا را در این هفته ۲ درصد افزایش داد که این عامل در رشد قیمت سکه در داخل هم اثرگذار بود از سوی دیگر انتظار ارائه جزئیات برنامه‌های بانک مرکزی اروپا جهت مهار بحران بدهی در جلسه سیاست‌گذاری خود در هفته گذشته سبب شد تا نرخ برابری یورو به دلار افزایش یابد.
بانک مرکزی اروپا در نشست روز پنج‌شنبه هفته گذشته با عدم تغییر نرخ بهره بانکی خود تصمیم گرفت تا طرح خریداری اوراق قرضه در بازارهای ثانویه را اجرا کند. با انجام این اقدام نرخ بهره استقراض در کشورهای ایتالیا و اسپانیا کاهش خواهد یافت.
این نشست در کنار انتشار آمار اشتغال بخش‌های غیر‌کشاورزی آمریکا قیمت نفت را نیز طی هفته‌ای که گذشت، افزایش داد.
این گزارش می‌افزاید: حجم و ارزش کل معاملات بورس تهران در هفته منتهی به پانزدهم ماه جاری نیز به ترتیب از رشد 54 و 101 درصدی برخوردار بود.
به طوری که روند مثبت شاخص بورس تهران که طی هفته‌های گذشته به طور چراغ خاموش آغاز شده بود، در ۴ روز کاری بورس تهران با شدت بیشتری ادامه یافت، تا جایی که در هفته‌ای که گذشت شاخص بورس به یکباره ۴ درصد رشد کرد تا در میان رقبای خود، این بازار نیز حرف جدی‌تری برای گفتن داشته باشد.
این رشد که توجه سرمایه گذاران را به این بازار معطوف ساخته، سبب شد تا 66 هزار و 875 نفر در این بازار مبادرت به سرمایه گذاری کنند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه در هفته ماقبل آن از رشد 77 درصدی برخوردار بوده است.
اما در این شرایط، نهاد ناظر بر بورس تهران پس از انتشار اوراق اختیار فروش تبعی این بار در نظر دارد، تا صندوقی تحت عنوان ثبات بازار سرمایه را تا پایان شهریورماه راه‌اندازی کند تا به این واسطه حجم نقدینگی در بازار سرمایه متعادل شود.
از سوی دیگر تعلق گرفتن اوراق تسهیلات مسکن قابل انتشار در فرابورس به ساختمان‌هایی با عمر 20 ساله، گامی بود که از سوی بانک مسکن طی هفته گذشته در جهت رونق معاملات مسکن و خروج از وضعیت رکود برداشته شد؛ به طوری که این مساله حجم معاملات روی اوراق تسهیلات مسکن را در فرابورس افزایش داد.