گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس آخرین روزکاری هفته را نیز با رشد معاملات سپری کرد تا به این ترتیب بتواند کارنامه درخشانی در 4 روزکاری گذشته از خود ارائه دهد.
در مبادلات روزگذشته، هر چند حجم کل معاملات با ۴۵ درصد کاهش نسبت به مبادلات روزسه‌شنبه روبه‌رو شد، اما ارزش کل معاملات تغییر چندان محسوسی نداشت و در مجموع خرید و فروش بیش از ۴۰ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۲۱۳ میلیارد ریال در سامانه معاملاتی این بازار به ثبت رسید و به این ترتیب در مجموع طی هفته جاری ارزش کل معاملات فرابورس با جابه‌جایی ۲۶۶ میلیون برگه اوراق بهادار به یک هزار و ۴۲۹ میلیارد ریال رسید.

اما در بررسی معاملات روزگذشته مشاهده می‌شود که ذوب‌آهن اصفهان با خرید و فروش 8/16 میلیون سهم، حجم زیادی از معاملات را به خود اختصاص داده و درصدر دیگر نمادها قرار گرفت.
پالایش نفت شیراز نیز همچنان مورد توجه سهامداران بود، به طوری که دادوستد ۵/۱۱ میلیون سهم به ارزش ۵/۴۹ میلیارد ریال را رقم زد.
صف خرید میدکو نیز در این روز هر چند به 6 میلیون سهم کاهش یافت، اما هر سهم آن با 5 درصد نوسان مثبت روبه‌رو شده و سهامداران با خرید و فروش 4/3 میلیون سهم مزبور به ارزش 2/8 میلیاردریال به تداوم استقبال از میدکو پرداختند.
در بازار ابزارهای نوین مالی نیز اوراق مشارکت با نفت یا معاملات ۵/۱۶ میلیارد ریالی خود در صدر قرار گرفت. گواهی سپرده انصار، اجاره مپنا و مشارکت نارنجستان نیز هر کدام با مبادلات ۲/۱۳، ۲/۱۲ و ۳/۱۱ میلیارد ریالی در رتبه‌های دوم تا چهارم جای گرفتند.
دربازار پایه نیز بیمه نوین به رغم معاملات اندک خود به عنوان پرمعامله‌ترین نماد شناخته شد و جابه‌جایی 183 هزار سهم به ارزش 243 میلیون ریال را به ثبت رساند.
بیمه آرمان، فن‌آوا و صنعتی مینو به همراه ۸ نماددیگر از جمله نمادهای معامله شده در این بخش از بازار بودند.در مجموع روزگذشته از ۷۸ نماد معامله شده در بازار، ۳۴ نماد با افزایش قیمت، ۲۲ نماد با کاهش قیمت و مابقی بدون تغییر نرخ بودند.
امتیازات تسهیلات بانک مسکن نیز با نوسان مثبت و منفی در محدوده یک درصد روبه‌رو شده و به میانگین نرخ 60 هزار تومان رسیدند.
پذیره‌نویسی اوراق مشارکت مجد مشهد آغاز شد
از سوی دیگر پذیره‌نویسی 750 میلیارد ریال اوراق مشارکت فاز 2 طرح عظیم مجد مشهد از روزگذشته در بازار فرابورس و شعب منتخب بانک پارسیان آغاز شد.
معاون تامین مالی شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان در این باره گفت: شرکت عمران و نوسازی مجد مشهد، ۷۵۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت برای تامین مالی اجرای فاز ۲ طرح عظیم مجد مشهد از ۱۵ شهریورماه و به مدت ۷ روز در فرابورس پذیره نویسی می‌کند.
دکتر ابوالفضل شهرآبادی، با اشاره به قابل معامله بودن اوراق در فرابورس خاطر نشان کرد: سررسید اوراق مشارکت مجد مشهد 4 ساله و نرخ سود علی‌الحساب این اوراق 20 درصد سالانه است که پایان هر سه ماه یکبار از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به عنوان عامل پرداخت سود به شماره حسابی که خریداران معرفی کرده‌اند واریز می‌شود.
وی ادامه داد: تعهد پذیره‌نویسی و بازارگردانی اوراق مزبور برعهده شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان است، بانک پارسیان ضامن اصول و سود و کارگزاری پارسیان عامل فروش اوراق هستند.
معاون تامین مالی شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان تاکید کرد: بازخرید اوراق در معاملات ثانویه بدون نرخ شکست و توسط شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان انجام خواهد شد. شرکت مشاور سرمایه‌گذاری نیکی‌گستر مسوولیت مشاور عرضه و موسسه حسابرسی رهیافت نیز مسوولیت امین طرح را برعهده دارد.
افزون براین، در اولین روز پذیره‌نویسی مزبور تعداد ۷۰ هزار و ۶۰۰ برگه از این اوراق مشارکت به ارزش ۷۰ میلیارد ۶۰۰ میلیون ریال پذیره‌نویسی شد.
درج نماد آزبستی بورس در بازار پایه
به دنبال اخراج شرکت فارسیت اهواز از بازار بورس اوراق بهادار، شرکت مزبور از روزگذشته در فهرست نمادهای بازار پایه فرابورس درج نام شد.
به استناد تبصره «ب» ماده 99 قانون برنامه پنجم توسعه و موافقت کمیته عرضه فرابورس، شرکت فارسیت اهواز با نماد «سفاسی» و به عنوان هشتادوششمین نماد معاملاتی از فهرست نرخ‌های بازار پایه درج شد.
شرکت مزبور در زمینه تولید محصولات بتنی، سیمان و گچ فعالیت دارد.