گروه بورس- رضا معظمی: شاخص کل بورس اوراق بهادار روز گذشته پس از رشد میان بازار و دستیابی به رکود رشد ۲۲واحدی در ادامه بازار با انجام معامله بر روی برخی از نماد‌های سیمانی به ۵/۸واحد رشد قناعت کرد.

در بازار دیروز عرضه سهام چادرملو به میزان صف خرید ۳میلیون سهمی شرکت در ابتدای بازار که تاثیر مثبت ۷۴/۵واحدی را با خود داشت، موجب شد شاخص در ۱۰دقیقه اول بازار به رشد ۰۶/۶واحدی دست یابد. این رشد با عرضه سهام فولاد مبارکه اندکی بیش از حجم مبنا ۶۴/۱۲میلیون سهمی شرکت، موجب شد تا شاخص از این محل تاثیر ۴/۱۴واحدی را تجربه کند. با این تاثیر به همراه تاثیر ۹۹/۰واحدی نماد آلومینیوم ایران شاخص در ساعت ۹ و ۵۸دقیقه به ۰۳/۲۱واحد رشد برسد.

در ساعت ۱۰ و ۴۷دقیقه نماد توسعه صنایع بهشهر شاهد دادوستد یک بلوک ۸۷۸هزار سهمی در نرخ ۹۸۵ریال بود. در ساعت ۱۱ و ۳۵دقیقه نماد «ژعمده یک» که به عرضه سهم ۷میلیون (یک‌درصد) سهام بانک‌ کارآفرین اختصاص یافته بود، شاهد انجام این دادوستد در نرخ پایه ۴هزار و ۶۳۰ریال بود.

این بلوک را شرکت تولیدی و صنعتی پرشیا استحکام در تابلو عرضه کرد. با معامله ۷/۱میلیون سهم از صف فروش سایپا با تاثیر منفی ۳۸/۱ و همچنین با خرید ۵۰۰هزار سهم از صف فروش ایران‌خودرو با تاثیر ۶۱/۰واحد شاخص به‌رغم تاثیر مثبت یک واحدی باما و تاثیر مثبت ۴۷/۰واحدی سرمایه‌گذاری ساختمان به زیر ۲۰واحد رشد آمد و در ساعت ۱۱ و ۵۷دقیقه ۹۶/۱۶واحد رشد کرد.

به‌رغم رشد شاخص، انجام برخی از معاملات بر روی تعدادی از نمادهایی که در روزهای گذشته بازگشایی شده ولی بر روی آنها معامله‌ای صورت نگرفته بود، انجام شد.

انجام نخستین معامله روی نمادهای داروسازی ابوریحان با تاثیر منفی ۸۵/۰ واحد،‌ سیمان بجنورد با تاثیر منفی ۸۵/۴واحد، سیمان غرب با تاثیر منفی ۶۳/۴واحد، شیر پاستوریزه پگاه اصفهان با تاثیر منفی ۵۶/۱ واحد و شیر پاستوریزه پگاه خراسان با تاثیر منفی ۱۵/۲واحد موجب شد، شاخص تا ۵۶/۸واحد پایین بیاید.

با این شرایط شاخص در هفته گذشته درنهایت ۵۷/۴واحد افت کرد و به ۹هزار و ۲۹۸واحد رسید. این هفته به لحاظ بازده سهامداران البته هفته بدی نبود، چرا که شاخص بازده نقدی و قیمت ۱۱۰واحد ترقی را ثبت کرد.