گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام یک روز پیش از عرضه سومین شرکت استراتژیک مشمول صدر اصل ۴۴ قانون اساسی شرایطی متعادل با عرضه‌های اندکی افزایش یافته داشت.

در بازار دیروز برخی معامله‌گران با توجه به عرضه سهام آلومینیوم ایران در روز دوشنبه اقدام به عرضه سهام جهت تامین نقدینگی لازم برای خرید سهام کردند. آلومینیوم ایران که در کنار شرکت المهدی. صنعت تولید شمش آلومینیوم کشور را تشکیل می‌دهند، در حالی فردا پس از ۳۷ ماه و ۷ روز توقف نماد دوباره به تابلو باز می‌گردد که همچنان بحث‌های کارشناسی در مورد قیمت عرضه این سهم و همچنین انحرافات قابل ملاحظه این شرکت در پیش‌بینی سود هر سهم در سال گذشته و سال‌جاری (که منجر به تعدیل منفی یک‌هزار ریالی شرکت در سال‌جاری شده) ادامه دارد.

آلومینیوم ایران آخرین بار در ۱۴ اردیبهشت ۸۳ شاهد معامله ۸۸۵ برگه سهام در نرخ ۲هزار و ۵۰۰ریال بود.در حال حاضر علاوه بر بحث قیمت میزان عرضه سهام شرکت آلومینیوم ایران نیز بحث‌هایی را در خود دارد. به رغم اعلام اولیه مسوولان بازار مبنی بر عرضه ۵درصد سهام آلومینیوم ایران معادل ۲۵/۸میلیون سهم (هر ایستگاه معاملاتی، بازار سهمیه‌ای بالغ بر ۳۵هزار سهم خواهند داشت) کارشناسان بازار در انتظار عرضه‌های بیشتر سهام «فایرا» تا پیش از برگزاری مجمع شرکت در تاریخ ۲۹ خردادماه جاری هستند. احتمال قوی وجود دارد علاوه بر ۵درصد عرضه اولیه و ۵درصد سهام کارگری، ۲۰درصد دیگر نیز در چند روز باقی مانده تا توقف نماد عرضه شود.

عرضه آلومینیوم ایران همچنین در روزی صورت می‌گیرد که ملی مس نخستین شرکت مشمول اصل ۴۴، مجمع عمومی خود را شاهد خواهد بود.در بازار دیروز برگزار نشدن جلسه شورای پول و اعتبار بار دیگر بر ابهامات گروه بانکداری و لیزینگ و همچنین ابهام کلی بازار در مورد هزینه‌های مالی شرکت‌ها در سال‌جاری ادامه داد. در بازار دیروز گروه دارویی تحت تاثیر حرکت دو سهامدار عمده این گروه تامین‌اجتماعی و سرمایه‌گذاری بانک ملی حرکت رو به رشدی را شاهد بود و صدرنشینی بازار را در اختیار خود داشت. رشد قیمت سهام دارویی به تشدید بحث‌های کارشناسان بازار مبنی بر احتمال بروز فاصله میان ارزش جایگزینی و ارزش بازار شرکت‌های گروه دارویی دامن‌زده‌است. در معاملات دیروز در گروه پتروشیمی اعلام افزایش احتمالی سرمایه پتروشیمی اصفهان انتظارات معامله‌گران را برای دریافت سود نقدی قابل ملاحظه از شرکت گمرنگ کرد. با این افزایش سرمایه که برخی از کارشناسان به دلیل عدم دریافت مجوز سازمان بورس تحقق آن را در کوتاه مدت بعید می‌دانند، بخش عمده‌ای از سود سال جاری شرکت به عنوان افزایش سرمایه صرف خواهد شد.