ایسنا- هشت‌میلیون و۲۵۰‌هزار سهم (معادل پنج‌درصد) از سهام شرکت آلومینیوم ایران (نماد فایرا) امروز به منظور کشف قیمت عرضه می‌شود. طبق اعلام شرکت دوروز پس ازعرضه سهام ایرالکو مجمع عمومی‌این شرکت برگزار و خریداران سهام ایرالکو از سود سال ۸۵ این شرکت برخوردار خواهند شد. پیش‌بینی سود ۴هزار ریالی

بر اساس این گزارش شرکت آلومینیوم ایران پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۸۶ را با سرمایه ۱۶۵‌میلیارد ریال مبلغ چهارهزار و هفت ریال اعلام کرد.

این شرکت در مقایسه با عملکرد واقعی سال مالی قبل به ترتیب، فروش ۲۷‌درصد افزایش، بهای تمام شده کالای فروش رفته ۲۴‌درصد افزایش، سود عملیاتی ۴۱‌درصد افزایش و سود پس از کسر مالیات ۶۱‌درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین هیات مدیره این شرکت در نظر دارد ۳۳۰‌میلیارد و ۵۹۵‌میلیون ریال برای سال مالی ۱۳۸۶به ازای هر سهم مبلغ دو‌هزار و چهار ریال سود را برای تقسیم بین سهامداران به مجمع عمومی‌عادی سالانه پیشنهاد کند.

بر اساس این گزارش شرکت آلومینیوم ایران (سهامی‌عام) پیش‌بینی درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند۸۵ را با سرمایه ۱۶۵‌میلیارد ریال، مبلغ دو‌هزار و ۴۸۵ ریال به طور خالص پس از کسر مالیات اعلام کرده بود که دلایل تعدیل را عمدتا ناشی از افزایش مقدار تولید و فروش و افزایش متوسط نرخ فروش محصولات اعلام کرده است.

رحمانی: امیدواریم تقاضا زیاد باشد

علی رحمانی مدیرعامل شرکت بورس، در رابطه با شرایط عرضه سهام ایرالکو که امروز در تالار فرعی بورس انجام خواهد شد، گفت: بعد از عرضه سهام فولاد مبارکه در سال گذشته، ایرالکو دومین شرکت مشمول اصل صدر ۴۴ قانون اساسی است که توسط شرکت سهامی‌بورس انجام می‌شود. وی ابراز داشت: با توجه به اندک بودن سهام قابل عرضه ایرالکو (۸‌میلیون و ۲۵۰‌هزار سهم) پیش‌بینی می‌شود که این عرضه با تقاضای مثبتی همراه شود.

رحمانی افزود: از هر ایستگاه معاملاتی تا سقف ۳۵‌هزار برگ سهم ایرالکو خریداری خواهد شد. وی ضمن بیان این مطلب که مجمع عمومی‌سالانه ایرالکو در تاریخ ۲۹ خرداد ماه برگزار خواهد شد، در خصوص زمان عرضه سهام ایرالکو ابراز داشت: دلیل تاخیر عرضه سهام دو شرکت ملی مس و فولاد مبارکه در ساعات پایانی‌ معاملات لزوم بررسی تقاضاها بود تا بر اساس آن قیمت مبنای عرضه مشخص شود، اما در رابطه با عرضه سهام ایرالکو سعی می‌شود که اطلاعیه و سپس دریافت سفارش‌ها از ساعت ۹ و پانزده دقیقه فردا انجام شود تا عرضه سهام به ساعات پایانی کشیده نشود.

حاشیه امنی برای سهامداران

رضایی مدیر امور مالی ایرالکو نیز در گفت‌وگو با خبرنگار موج، اظهارداشت: قیمت جهانی آلومینیوم در این شرکت بر اساس LME لندن دو‌هزار و ۸۰۰‌دلار پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به تغییر عایدی شرکت از ۴۰۰ به ۳۰۰‌تومان، گفت: چون پودرمان را بر اساس بازار LME می‌گیریم، فروش شمش خود را نیز به بازار LME متصل کردیم.

وی ادامه داد: در واقع با اتصال فروش شمش به بازار LME، تلاش کردیم تا حاشیه امنیتی بیشتری را برای سرمایه‌گذاران در این سهم فراهم آوریم که این امر منجر به کاهش ۱۰۰‌تومانی عایدی شرکت شد.

به گفته وی، خط یک طرح توسعه شرکت مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و خط دوم و سوم شرکت نیز تا دو سال آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.