گروه بورس- همایون دارابی:معاملات بورس اوراق بهادار روز گذشته تحت تاثیر انتظارات پیش از بازار قرار گرفت و تحولات این بخش رفتار کلی بازار دیروز را رقم زد.
در معاملات دیروز، کارشناسان بازار با توجه به ۴تحول فعالیت خود را آغاز کردند.

در بعد تحولات کلان سیاسی بیانیه گروه G8 (هشت کشور صنعتی جهان و روسیه) تحول نخستی بود که معامله‌گران بازار دیروز را تحت تاثیر قرار داد. افت بهای جهانی فلزات به ویژه روی و مس و در کنار آن انتشار خبرهای مبنی بر رشد بهای فروش محصولات فولاد مبارکه تحول دوم در بازار دیروز بود که این مساله دو نماد فرآوری مواد معدنی و باما (وابستگان به بهای جهانی روی) را تحت فشار قرار داد و بر بهای فولاد مبارکه افزود.
سومین تحول مورد انتظار بازار دیروز عرضه سهام آلومینیوم ایران در روز دوشنبه و تمایل برخی معامله‌گران به جمع‌آوری نقدینگی برای این سهم بود، هرچند که افت بهای جهانی فلز آلومینیوم تاثیری به نسبت جدی بر این استقبال خواهد داشت.
سرانجام چهارمین تحول مهم اعلام بازگشایی 15 نماد معاملاتی برای بازار دیروز بود که این مساله ضعف آغازین معاملات دیروز را ایجاد کرد.
در بازار دیروز در گروه خودرویی عدم حضور بازارگردان سایپا موجب تشکیل صف فروش قابل ملاحظه برای این نماد شد. وضعیت خاص صنعت خودروسازی و احتمال افزایش سرمایه سایپا موجب شده است عرضه‌های سهام این گروه روند صعودی را بیابند.
این امر موجب شد نمادهای دارای صف خرید این گروه از جمله قطعات اتومبیل در P/E معادل 6/1واحد با عرضه‌های سنگینی مواجه شوند. در گروه تجهیزات نماد تکنوتار برای اعلام EPS جدید شرکت متوقف شد. در این گروه عرضه‌های سنگین بار دیگر صدرا را به صف فروش کشاند.
در گروه پتروشیمی نماد پتروشیمی فارابی در شرایطی دیروز بازگشایی شد که شرکت پوشش مناسبی از سود خود را از ابتدای سال‌جاری تاکنون شاهد بوده است هر چند که تلاش سهامداران عمده برای گشایش این نماد در P/Eهای بالای ۹ بدون همراهی بازار مواجه شد. در حال حاضر عموما شرکت‌های پتروشیمی از جمله اراک و اصفهان دارای P/E حدود ۵ هستند. در این گروه پتروشیمی اصفهان با احتمال تقسیم یک‌هزار و ۲۰۰ریال در مجمع آتی شرکت مواجه است.
در گروه دارویی روز گذشته نماد داروسازی امین بازگشایی شد که با استقبال معامله‌گران مواجه شد.
در گروه غذایی نماد هلدینگ توسعه صنایع بهشهر در شرایطی بازگشایی شد که عدم تغییر نرخ فروش محصولات غذایی به ویژه لبنی و روغنی در سال ۸۴ تا ۸۵ فشار مضاعفی را بر این هلدینگ وارد ساخته است. این نماد روز گذشته با خرید حمایتی بیش از ۶میلیون سهم توسط احتمالا گروه سرمایه‌گذاری بانک ملی به تابلو بازگشت.
در مجموع بازار دیروز تحت‌تاثیر تحولاتی پیش از بازار شاهد رکود نسبی بود که در جریان آن حجم معاملات در حد 2/5میلیارد تومان رقم خورد. شاخص نیز تحت‌تاثیر بازگشایی نمادهای متوقف 7/12واحد افت کرد. از 131نماد مورد معامله 44نماد با رشد ارزش و 69نماد با کاهش قیمت دادوستد شدند. در بازار دیروز علاوه‌بر تکنوتار نمادهای فرآوری موادمعدنی و داروسازی زهراوی نیز متوقف شدند.