ریسک سیستماتیک (Systematic Risk) چیست؟ نوسان قیمت یک سهم در مقایسه با نوسان قیمت بقیه سهام یا حساسیت بازده یک سهم نسبت به تحولات بازار سرمایه را ریسک سیستماتیک می‌نامند. این ریسک را نمی‌توان از طریق ایجاد یک پرتفوی متنوع کاهش داد.

شرکت‌هایی که فروش آنها بسیار پرنوسان است، یا مانع مالی آنها در حد گسترده‌ای از محل دریافت وام تامین شده است، یا رشد بسیار سریعی داشته‌اند، یا نسبت‌های جاری پایینی دارند و همچنین شرکت‌های کوچک بیش از دیگران از ریسک سیستماتیک تاثیر می‌پذیرند.

قیمت پیشنهادی فروش چیست؟

قیمت پیشنهادی فروشنده اوراق بهادار را قیمت پیشنهادی فروش می‌نامند.

سفارش مشتری نزد کارگزار ممکن است به چند گونه باشد؟

سفارش مشتری ممکن است هیچ گونه شرط خاصی نداشته باشد. این نوع سفارش به سفارش بازار معروف است. اما ممکن است سفارش مشتری از نوع اختیاری باشد که در آن از کارگزار خواسته شده است که خرید یا فروش موردنظر را در طول یک نشست معاملاتی مشخص ولی با قیمتی که کارگزار برای او مناسب تشخیص می‌دهد، انجام دهد. همچنین ممکن است سفارش از نوع محدود باشد و حدود قیمت موردنظر مشتری معین شده باشد. گاهی هم ممکن است سفارش مشتری از نوع باز باشد که به محض دریافت سفارش جدید از سوی مشتری ملغی تلقی می‌شود.

آیا ممکن است قیمت بازار یک سهم مشخص در دو بورس جدید از هم متفاوت باشد؟

اختلاف قیمت شدید یک سهم در دو بورس مختلف نشانه وجود ناکارآیی عمده در بازار سرمایه است. در چنین شرایطی است که تبادل سریع اطلاعات میان سرمایه‌گذاران فعال در این دو بورس باعث رونق جریان آربیتراژ می‌شود.

نسبت قیمت به سود سهم یا P/E چیست؟

این نسبت نشان می‌دهد که قیمت یک سهم چند برابر سود هر سهم است و از تقسیم عدد قیمت بر سود هر سهم (EPS) به دست می‌آید. اما نسبت P/E بالا، به لزوم، بیانگر آینده‌ای روشن و پررونق برای شرکت نیست. قیمت سهام شرکت‌هایی که به شیوه‌ای بسته اداره می‌شوند، ممکن است بسیار بالا یا پایین باشد و از آنجا که سهام این گونه شرکت‌ها کمتر مورد دادوستد قرار می‌گیرد، ممکن است نسبت P/E آنها به شکلی غیرواقعی بالا یا پایین باشد. از طرفی، هنگامی که سود هر سهم شرکت بالا است ولی P/E آن پایین است، نشان‌دهنده این است که قیمت سهم موردنظر پایین‌تر از آنچه باید باشد، تعیین شده است.

«بتا» چیست؟

در مدل قیمت‌گذاری دارایی سرمایه‌ای (CAMP)، ریسک سیستماتیک را به وسیله «بتا» اندازه‌گیری می‌کنند که عبارت است از کوواریانس بازده دارایی و بازده پرتفوی بازار، تقسیم بر واریانس بازده پرتفوی بازار.

منبع: مرکز تحقیقات و توسعه بازار سرمایه ایران