گروه بورس - پیش‌بینی سود هر سهم امسال قند قهستان با ۱۴۲ریال کاهش به طور خالص مبلغ ۱۸۹ریال اعلام شده است.

براساس گزارش سازمان بورس و اوراق‌بهادار تهران، قند قهستان با ۱۳میلیارد ریال سرمایه در بهمن‌ماه ۸۵ پیش‌بینی درآمد هر سهم را ۳۳۱ریال اعلام کرده بود. این شرکت دلایل تعدیل را کاهش نرخ فروش شکر، افزایش هزینه مالی بابت دریافت تسهیلات به منظور پرداخت بدهی به کشاورزان، افزایش تصفیه شکر خام و افزایش درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ در شرکت‌ها و سپرده‌گذاری‌ در بانک اعلام کرده است.

پیش‌بینی خالص درآمد (هزینه)های متفرقه سال‌مالی منتهی به شهریور ۸۶ به مبلغ ۱۴۸۵میلیون ریال (مبلغ ۱۱۴ریال به ازای هر سهم و معادل ۶۰درصد از کل سود) شامل سود فروش یک دستگاه توربین به مبلغ ۸۹۵میلیون ریال، درآمد حاصل از خدمات ماشین‌آلات به مبلغ ۵۰۰میلیون ریال و درآمد حاصل از محصولات باغ به مبلغ ۹۰میلیون ریال است.

پیش‌بینی درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها برای سال‌مالی منتهی به شهریور ۸۶ به مبلغ ۱۱۸۹میلیون ریال (مبلغ ۱۲۴ریال به ازای هر سهم معادل ۴۸درصد از کل سود) عمدتا شامل مبلغ ۵۶۰میلیون ریال سود سپرده‌گذاری کوتاه‌مدت، ۶۲۹میلیون ریال سود سپرده‌گذاری بلندمدت و مبلغ ۴۲۶میلیون ریال سود سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها است.

مطابق اطلاعات دریافتی، از کل مقدار برآوردی فروش شکر برای سال‌مالی ۸۶ به میزان ۱۱هزار و ۴۰۰تن، قرارداد فروش مجموعا ۷۷۰۰تن شکر با شرکت بازرگانی دولتی منعقد شده است.

در حالی پیش‌بینی درآمد هر سهم امسال قند قهستان با تعدیل مواجه شده است که قند قهستان توانست تا پایان دوره ۶ماه منتهی به اسفند ۸۵ با تحقق ۵۱۱ریال سود به ازای هر سهم ۲۷۰درصد از بودجه پیش‌بینی شده امسال را پوشش دهد.

پیش‌بینی عملکرد «قستان» برای سال مالی منتهی به تابستان ۸۶ در مقایسه با عملکرد واقعی سال مالی قبل به ترتیب فروش ۱۹درصد افزایش، بهای تمام شده کالای فروش‌رفته ۲۱درصد افزایش، سود عملیاتی ۸درصد کاهش و سود خالص پس از کسر مالیات ۶۴درصد کاهش نشان می‌دهد.