گروه بورس- همایون دارابی: بازار سهام امروز (چهارشنبه) پس از تعطیلی میان هفتگی فرارسیدن ایام ۱۵ خرداد و سالروز رحلت امام‌خمینی‌(ره)، بار دیگر فعالیت خود را از سر خواهد گرفت که از هفته کاری تنها یک روز باقیمانده است.

معامله‌گران با توجه به ضعف طبیعی بازار در هفته‌های دارای تعطیلات میان‌هفتگی انتظار بازار ضعیفی را در روز شنبه داشتند که این امر محقق نشد و روند معاملات به صورت طبیعی دنبال شد. در بازار روز یکشنبه انتشار گزارش ملی مس و تعدیل EPS سال مالی ۸۵، این شرکت به ۱۱۸۷ریال انگیزه معامله‌گران را برای خرید سهام فولادمبارکه،‌ دومین شرکت اصل ۴۴ افزود و با تشکیل صف خرید برای فولاد مبارکه بار دیگر ۵/۳میلیون سهم فولاد مبارکه مورد دادوستد قرار گرفت. انتظار می‌رود بازار امروز (چهارشنبه) شاهد بازگشایی نماد ملی مس باشد. این بازگشایی آخرین جلسه معاملاتی ملی مس قبل از جلسه مجمع عمومی شرکت در روز یکشنبه هفته آینده خواهد بود. از سوی دیگر، تاکید رییس سازمان خصوصی‌سازی بر توزیع سود سهام عدالت در آبان‌ماه موجب خواهد شد شرکت‌های اصل ۴۴ علاوه بر تقسیم حداکثری (بیش از ۸۰درصد)، پرداخت سریع را نیز در دستور کار خود قرار دهند.

در مجموع حرکت رو به رشد شرکت‌های اصل ۴۴ موجب رونق بازار شده است. در روز یکشنبه در گروه معدنی- فلزی نماد فجر گالوانیزه بازگشایی شد که بار دیگر رشد قیمتی را تجربه کرد. همچنین افت موقتی بهای فلز روی موجب شد تا باما نیز عرضه‌های ۱۸۵هزار سهمی را تجربه کند. بهای جهانی روی در ایام تعطیلی روند رو به بازگشتی را شاهد بود که تا ۳هزار و ۷۵۲دلار در هر تن رشد کرد.

در گروه تجهیزات، ماشین‌سازی اراک نیز روز یکشنبه عرضه‌های قابل ملاحظه‌ای را شاهد بود که در ادامه بازار به صف خرید فرو رفت. در این گروه تکنوتار نیز با احتمال افزایش سرمایه مواجه است.

در گروه لوازم خانگی حراج ۸/۷درصد سهام پیام توسط سازمان خصوصی‌سازی توجه کارشناسان بازار را به وضعیت گروه صنعتی پیام و مدیران آن جلب کرده است. این گروه پیش از این نیز حراج بخش عمده‌ای از سهام بانک اقتصادنوین را مربوط به یکی از شرکت‌های تحت تملک سهامدار عمده پیام که در نزد بانک کارآفرین وثیقه بود، شاهد بود.

در گروه خودرویی اکثر نمادهای بازگشته از مجمع، شرایط بازگشت قیمتی را پس از افت‌های اخیر خود شاهد هستند.

در این گروه ایران‌خودرو با شایعاتی مبنی‌بر تقسیم ۳۰۰ریال در مجمع آتی شرکت مواجه است.

در گروه پتروشیمی صف شکننده خرید دو نماد پتروشیمی اراک و اصفهان روز یکشنبه نیز تا حدودی پابرجا ماند. عدم‌تعیین تکلیف آزادسازی نرخ محصولات پتروشیمی که قرار بود در ابتدای خردادماه محقق شود، به تاخیر افتاده است، همچنان بر این گروه سایه انداخته است. در این گروه پس از ماه‌ها از توقف نماد پتروشیمی شیراز، هنوز هیچ گزارش جدیدی از این شرکت منتشر نشده است. پتروشیمی شیراز آخرین بار برای برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده کاهش سرمایه متوقف شد. این شرکت در راستای سیاست خصوصی‌سازی پس از سال‌ها کش و قوس در بورس عرضه شد که پس از افت قیمت قابل ملاحظه و به دلیل آنچه مشکل در تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت خوانده شده بود، متوقف شد.

در مجموع بازار روز یکشنبه با وجود انتظام اولیه جهت تاثیر تعطیلات میان هفته، شرایط خوبی را شاهد بود که در آن شاخص ۱۴/۱۰واحد رشد کرد. حجم معاملات نیز بالغ‌بر ۸۳/۵میلیارد تومان بود.

از ۱۳۱نماد مورد معامله ۵۸نماد با رشد قیمت و ۵۶نماد با افت دادوستد شدند.

در بازار یکشنبه نمادهای حق تقدم افزایش سرمایه شرکت‌های توکافولاد، نورد قطعات فولادی، تولی‌پرس، داروسازی عبیدی، سرمایه‌گذاری سایپا (طیف ایران) و جابرابن حیان متوقف شد و نمادهای فجر گالوانیزه، تایدواتر و قند قهستان بازگشایی شدند.