گروه بورس- همایون دارابی: معامله‌گران در معاملات دیروز بازار سهام، نظاره‌گر بروز تحولات کلان از جمله اعلام کاهش سود تسهیلات بانکی و تحولات صحنه سیاسی بودند. افت شاخص نیز که در روزهای اخیر به صورت مداوم در تابلوی بورس به چشم می‌خورد نیز غیرقابل پیش‌بینی نبود. در حال حاضر به نظر می‌رسد بازار نیازمند رایزنی‌های فشرده‌تر و همچنین تصمیمات مقتضی است تا بازار را از دایره افت‌های پی در پی نجات دهد.

در کنار افت شاخص کل، شاخص بازده نقدی و قیمت به عنوان شاخص بازده معامله‌گران و سرمایه‌گذاران از ابتدای سال‌جاری تاکنون یک‌هزار و ۱۵۹واحد معادل ۷۶/۳درصد زیان برای سرمایه‌گذاران ثبت کرده است که برای ۴۳روز معاملاتی کارنامه خوبی تلقی نمی‌شود.

در شرایط کنونی به نظر می‌رسد جلب توجه دولت به مساله بازار سرمایه و مشکلات پیش روی آن و همچنین تقویت همگرایی ارکان بازار به ویژه شرکت‌های سرمایه‌گذاری، کارگزاران و گروه‌های مرجع بازار می‌تواند شرایط بازار را بهتر کند. امری که به اجرای بهتر سیاست‌های دولت در قالب اصل۴۴ قانون اساسی و حفظ حضور سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه منجر خواهد شد.

در معاملات دیروز بازار سهام اکثر سرمایه‌گذاران تحت‌تاثیر تصمیم اخیر رییس‌جمهوری در کاهش ناگهانی ۵درصدی نرخ سود تسهیلات بانک‌های خصوصی و همچنین افت جهانی بهای فلزات شاهد جو ضعیفی در بازار بودند. در گروه بانکداری و لیزینگ صف‌های فروش در تمامی نمادها به جز نماد بانک اقتصاد نوین وجود داشت. در این گروه بحث در مورد کاهش نرخ ذخیره قانونی به عنوان روش جبرانی در کاهش سود تسهیلات با اعلام عدم موافقت بانک مرکزی مواجه شده است.

کارشناسان بازار در این گروه در انتظار تصمیمات وزیر امور اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی هستند.

در گروه ساختمانی نماد توس‌گستر دیروز برای اعلام تعدیل EPS متوقف شد.

در گروه دارویی اکثر نمادهای این گروه حرکتی را برای صدرنشینی بازار آغاز کردند. رازک، داملران رازک، پارس‌دارو، جابرابن حیان و لقمان دیروز رشد قیمتی را شاهد بودند.

در گروه پتروشیمی، پتروشیمی فارابی بار دیگر با خبرهایی مبنی بر احتمال انجام معامله عمده و فروش این واحد توسط تامین اجتماعی مواجه است.

در مجموع بازار دیروز بازار به دور از تحرکات طبیعی بود که در آن شاخص ۳/۲۱واحد افت کرد. ارزش کل معاملات دیروز نیز بالغ بر ۷/۸میلیارد تومان بود. از ۱۱۵نماد مورد معامله نیز تنها ۳۲نماد رشد قیمت را در بازار دیروز تجربه کردند.

افزون بر این امروز نماد معاملاتی ۱۸ شرکت بورسی بازگشایی وآماده اجرای معامله خواهند شد.

نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان دورود، سیمان اردبیل، سرمایه‌گذاری ملت (همراه با عملیات بازارسازی)، گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران، پتروشیمی اراک، سیمان کرمان، کیمیدارو، سیمان بهبهان، سیمان هگمتان، سیمان شمال، صنایع شیمیایی ایران و چادرملو پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و تقسیم سود نقدی و نماد شرکت‌های البرزدارو و سیمان فارس پس از برگزاری مجمع عادی سالانه و افزایش سرمایه و نماد شرکت‌های گروه صنعتی بارز و لابراتوار داروسازی دکتر عبیدی پس از افزایش سرمایه و نماد شرکت‌های صنعتی دریایی ایران و صنایع شیمیایی سینا پس از اعلام تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم آماده بازگشایی و انجام معامله خواهند بود.

خبر دیگر اینکه طی چند روز اخیر به علت تعویض سخت‌افزار معاملاتی وقفه‌هایی در سایت‌های اطلاع‌رسانی که به نحوی از اطلاعات سامانه معاملاتی بورس اوراق بهادار استفاده می‌کردند، رخ داده است که پس از تکمیل‌شدن فرآیند تعویض سخت‌افزار، این وقفه‌ها و اختلال‌ها برطرف خواهد شد.