گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته تحت تاثیر تلاش برخی از معامله‌گران عمده شاهد جو اندکی بهتر از روزهای گذشته بود. در بازار دیروز معامله‌گران به‌رغم کمبود آشکار نقدینگی تلاش ویژه‌ای را برای جمع‌آوری سهام ملی مس صورت دادند که این امر موجب توقف روند افت قیمت سهام ملی مس و رشد این نماد شد که این امر افت شاخص را نیز متوقف ساخت.

در‌حال‌حاضر بازار سرمایه به دلیل وجود متغیرهای موجود در حوزه‌های کلان سیاسی و اقتصادی با کمبود نقدینگی مواجه است و با توجه به عدم تزریق نقدینگی جدید به بازار روندهای قیمتی در بازار به میزان قابل ملاحظه‌ای کوتاه‌مدت و بدون عمق هستند که این امر مانع از ایجاد انگیزه‌ برای معامله‌گران جهت مشارکت در تحولات سهام در بازار می‌شود.

ادامه روند خنثی یا توام با افت بازار همچنین نیاز برای ایجاد یک عامل انگیزشی را در بازار پررنگ ساخته است که انتظار می‌رود این عامل انگیزشی با تعیین تکلیف مساله سیاسی یا عرضه سهام شرکت‌های جدیدی نظیر آلومینیوم ایران و فولاد خوزستان محقق شود.در مجموع آنچه هم‌اکنون کارشناسان بازار بر آن اتفاق نظر دارند مساله کمبود نقدینگی متعاقب دو عرضه سنگین فولاد مبارکه و ملی مس است که این خلاء باید به نحوی جبران شود.در بازار دیروز آغاز به کار بازارهای جهانی توام با تغییر وضعیت بهای جهانی فلزات که تا ظهر دیروز منجر به رشد ۱۹/۱درصد بهای مس و ۶/۱درصدی بهای روی در بازارهای جهانی شده بود، منجر به ایجاد انگیزه جهت حرکت معامله‌گران در سه نماد ملی مس، فرآوری مواد معدنی و باما شد که دو نماد نخست به تعادل نسبی دست یافتند. در این گروه فولاد مبارکه با احتمال انجام معامله عمده سهام کارگری شرکت که حجم عمده‌ای از واگذاری سهام شرکت را در‌بر‌خواهد گرفت مواجه است.در گروه بانکداری و لیزینگ، سکوت مسوولان عالی‌رتبه در مورد شرایط نرخ تسهیلات بانکی موجب تردید معامله‌گران در خرید سهام گروه بانکداری و لیزینگ شده است.در گروه نساجی بازگشایی نماد ایران مرینوس با استقبال معامله‌گران مواجه شد. ایران مرینوس به دلیل تغییر کاربری زمین شرکت در قم که در چارچوب مقررات بازسازی و نوسازی صنایع صورت گرفته و ترکیب‌‌شکننده سهامداران شرکت مورد توجه معامله‌گران است.

در گروه خودرویی عدم اجرای سهمیه‌بنزین موجب شد تا اندکی گروه خودرویی از فشارهای عرضه‌های اخیر خارج شود. در این گروه اعلام نتایج قرعه‌کشی واگذاری خودرو تندر (ال-۹۰) که برای ۲ و ۴۰۰ متقاضی تعیین تکلیف کرد موجب شد تا کارشناسان بازار در مورد تحقق برنامه تولیدی شرکت‌های پارس خودرو و ایران‌خودرو در تولید این خودرو تردید پیدا کند.روز گذشته بلوک عمده ۵/۷درصدی کابل تک در نرخ پایه مورد دادوستد قرار گرفت.ولی عرضه بلوک سیمان مازندران به نتیجه‌ای نرسید. نماد‌های شیمی دارویی داروپخش، تولید مواد اولیه داروپخش، حق تقدم ساختمان اصفهان و جام‌دارو نیز دیروز متوقف شدند.