استهلاک چیست؟ (Depreciation)

نوعی ثبت حسابداری است که با توجه به قیمت تمام شده و عمر مفید دارایی، سالانه مبلغی بابت هزینه استهلاک در نظر گرفته می‌شود و از درآمد شرکتی که از این دارایی استفاده کرده است، کسر می‌شود. بحران اقتصادی یا کسادی بازار (Depression) چیست؟

دوره بیکاری، رکود در تولید و سرمایه‌گذاری، انحطاط فعالیت‌های اقتصادی و پیشی گرفتن عرضه نسبت به تقاضا را بحران اقتصادی یا کسادی بازار می‌نامند.

کاهش ارزش پول ملی (Devaluation) چیست؟

کاهش ارزش پول ملی در واقع کاهش ارزش واحد پول یک کشور نسبت به قیمت طلا یا سایر پول‌های خارجی است. این اتفاق باعث افزایش میزان صادرات و دشواری واردات کالا می‌شود، زیرا کشورهای دیگر کالاهای این کشور را ارزان می‌یابند. این پدیده، بر تجارت، صنعت و بازار اوراق‌بهادار کشور تاثیر منفی دارد.

منظور از عبارت «پذیرش دوجانبه» (Dual Listing) چیست؟

پذیرش یک نوع اوراق‌بهادار در بیش از یک بورس را پذیرش دوجانبه می‌نامند.

«بازار ساکت» یا «بازار غیرفعال» (Dull Market) چیست؟

بازاری است که رکود بر آن حکم‌فرما است. در این بازار، یک خرید عمده توسط یک سرمایه‌گذار نهادی می‌تواند وضعیت را دگرگون کند و به عکس، یک فروش عمده توسط سرمایه‌گذاران نهادی اوضاع را وخیم‌تر می‌کند.

بازده درآمد یا حاصل درآمد (Earning Yield) چیست؟

سود خالص شرکت تقسیم بر کل قیمت بازار سهام شرکت را بازده درآمد یا حاصل درآمد می‌نامند.این اصطلاح با عبارت بازده سود سهام که فقط به سود توزیع شده مربوط می‌شود، متفاوت است. بازده درآمد شرکت‌های در حال رشد بالا است زیرا قیمت سهام آنها با توجه به سود بالایی که برای آینده هدف‌گذاری کرده‌اند، به نسبت رقم بالایی را نشان می‌دهند. از سوی دیگر، ممکن است بازده عواید شرکتی بالا باشد زیرا قیمت بازار سهام آن با توجه به پیش‌بینی سرمایه‌گذاران از اوضاع وخیم آینده رو به سقوط است.

منبع: مرکز تحقیقات و توسعه بازار سرمایه ایران