* منظور از سهام گران قیمت چیست؟

سهامی است که در مقایسه با رقم EPS (درآمد هر سهم) اعلام شده برای آن یا نسبت P/E (نسبت قیمت به سود هر سهم) آن قیمت بیش از اندازه‌ای پیدا کرده است. سهام شرکت‌هایی که سودآوری بالایی پیدا کرده‌اند و از وضعیت مناسب و با ثباتی در بازار برخوردار هستند، این موقعیت برای آنها پیش می‌آید. *در عرضه اولیه، متعهد خرید اوراق بهادار (under writer) کیست؟

متعهد خرید اوراق بهادار در عرضه اولیه اوراق، یک موسسه تامین سرمایه یا یک سندیکای موسسات تامین سرمایه است که ابتدا اوراق تازه منتشر شده را یک جا می‌خرد و سپس آن را به مردم عرضه می‌کند. به این ترتیب، او خطر فروش نرفتن اوراق را می‌پذیرد و فروش آن را تضمین می‌کند.

*سود سهام انباشته چیست؟

در صورتی که سود سهام دارندگان سهام ممتاز پرداخت نشده باشد، ناگزیر رقم آن تا زمان پرداخت در ترازنامه شرکت با عنوان سود سهام انباشته قید می‌شود.

*منظور از عبارت «مستهلک کردن دارایی‌های مشهود» (Amortization) چیست؟

در هر دوره مالی مقداری از بهای تمام شده دارایی نامشهود شرکت، با هدف جایگزینی دارایی‌ها به صورت هزینه جاری از درآمد دوره کسر می‌شود. این عملیات با روش استهلاک (Depreciation) که در آن به عمر مفید دارایی توجه می‌شود، تفاوت دارد. این پول به حساب وجوه استهلاکی (Sinking Fund) واریز می‌شود تا به هنگام جایگزینی یا نوسازی دارایی از آن حساب برداشت شود.

*بستن نماد چیست؟

پیش از این که شرکت سود هر سهم را اعلام کند یا سهام جایزه و حق تقدم خرید سهام منتشر کند، هرگونه خرید و فروش سهام شرکت به طور موقت، از یک هفته تا یک ماه متوقف می‌شود. در طول این مدت هیچ‌گونه نقل و انتقال سهام این شرکت به ثبت نمی‌رسد. به این ترتیب، فقط سهامدارانی که پس از بسته شدن نماد شرکت در بورس، نام آنها در دفاتر شرکت به چشم می‌خورد می‌توانند سود سهام یا سهام جایزه دریافت کنند یا اینکه در صورت اعلام افزایش سرمایه شرکت از حق تقدم خرید سهام برخوردار خواهند بود.

منبع:مرکز تحقیقات و توسعه بازار سرمایه ایران