گروه بورس - همایون دارابی: روند معاملات سهام روز گذشته در بورس اوراق بهادار تهران شاهد بهبود نسبی تحت تاثیر کاهش برخی از نگرانی‌های معامله‌گران بود. در معاملات روز گذشته تاثیر رسمی انجام مذاکرات مستقیم میان کشورمان و ایالات متحده به عنوان نشانه‌ای از کاهش تاثیرات منفی نزدیکی پایان مهلت ۶۰ روزه شورای امنیت تلقی شده و کارشناسان بازار انجام این مذاکرات را عامل حداقل به تاخیر انداختن قطعنامه شورای امنیت تلقی کردند.

از سوی دیگر آغاز مجدد «مذاکرات» لاریجانی با سولانا نیز در بهبود بازار بی‌تاثیر نخواهد بود.

در کنار این تحول سیاسی در حوزه اقتصادی نیز تداوم سکوت مراجع رسمی تصمیم‌گیر در زمینه نرخ سود تسهیلات بانکی سبب ادامه توجه معامله‌گران به گروه بانکداری و لیزینگ شده است که این مساله در بهبود بازار موثر بوده است. از سوی دیگر حاکمیت جو متعادل در دادوستد سهام ملی مس که توام با رشد قیمت این نماد بوده است، موجب شد تا معامله‌گران فرصت توجه به دیگر نمادهای بازار را نیز داشته باشند.

در بازار دیروز در گروه فلزی - معدنی افت جهانی بهای فلزات از جمله مس و روی (که البته در حد محدودی رخ داده است) موجب شد تا نمادهای وابسته به نرخ جهانی فلزات از جمله فرآوری مواد معدنی و ملی مس به تعادل برسند. در این گروه باما تنها نمادی است که همچنان با صف خرید مواجه است. هر چند که این نماد نیز با عرضه قابل ملاحظه‌ای مواجه شد. در این گروه ملی سرب و روی نیز دیروز گزارش عملکرد سال ۸۵ و ۸۶ را منتشر کرد که در تضعیف نمادهای تولید کننده فلز روی بی‌تاثیر نبود.

در گروه خودرویی افت شدید قیمت سهام ایران‌خودرو سبب اقبال معامله‌گران به این نماد و تشکیل صف خرید قابل ملاحظه‌ای برای این نماد شده است.

نزدیکی برگزاری مجامع عادی سالانه این شرکت‌ شرایط بهتری را برای نمادهای گروه خودرو به لحاظ دارا بودن امتیاز تقسیم مناسب سود فراهم خواهد ساخت.

در مجموع بازار دیروز تحت تاثیر کاهش نگرانی‌ها شرایط مناسبی داشت. از سویی افزایش افق توجه معامله‌‌گران از سهام ملی مس به دیگر سهام بازار نیز شرایط متعادل‌تری را به دیگر نمادهای بازار حاکم کرد.

ملی مس همچنین علاوه بر فاکتور رشد قیمت اخیر که احتمال استراحت روند رشد سهام را فراهم آورده است، با عرضه احتمالی ۲درصد دیگر سهام نیز مواجه است. دیروز شاخص ۷/۳ واحد رشد کرد. ارزش معاملات ۲۹میلیارد تومان بود. از ۱۲۹ نماد مورد دادوستد ۴۹ نماد با رشد قیمت و ۶۹ نماد با افت ارزش دادوستد شد.