منظور از عبارت «تبدیل ذخایر شرکت به سرمایه» چیست؟

می‌توان سود انباشته و توزیع نشده شرکت را که در حساب ذخایر شرکت نگهداری می‌شود (به استثنای ذخایر ارزیابی مجدد سرمایه و ذخایر ارزیابی مجدد دارایی شرکت) با انتشار سهام جایزه به سرمایه سهمی تبدیل کرد. تبدیل ذخایر شرکت به سرمایه با رعایت کامل قوانین و مقررات انجام می‌شود و اختیار آن با تصمیم‌گیرندگان شرکت است. عرضه اولیه اوراق بهادار (Ipo, Initial Public Offering) چیست؟ نخستین عرضه عمومی سهام یک شرکت در بازار اولیه که با هدف تامین سرمایه و منابع مالی صورت می‌گیرد، به عرضه اولیه معروف است.

آگهی پذیره‌نویسی چیست؟ یک سند رسمی اعلان فروش اوراق بهادار همچون سهام عادی، سهام ممتاز یا اوراق قرضه است که اطلاعات جامعی درباره شرکت و اوراق انتشار یافته در آن قید شده است. این آگهی نزد کمیسیون بورس و اوراق بهادار به ثبت می‌رسد و حاوی نکاتی همچون نوع فعالیت شرکت، ترکیب هیات‌مدیره، هزینه پروژه و منابع مالی آن، وضعیت پروژه، چشم‌انداز سودآوری پروژه، حجم اوراق منتشر شده و نام تضمین‌کنندگان اوراق است.

گواهی حق‌تقدم خرید سهام (Warrant) چیست؟ سند یا نوعی گواهی است (گاهی برای تشویق افراد به خریدن اوراق تازه منتشر شده) که به خریداران اوراق قرضه داده می‌شود. دارنده این برگ حق دارد تعداد مشخصی از سهام عادی شرکت را به قیمتی مشخص و در مدت زمان معین (گاهی برای همیشه) خریداری کند یا این حق را به دیگری بفروشد.

گواهی حق‌تقدم خرید سهام در چه صورتی منتشر می‌شود؟ در حالت عادی هر گاه شرکتی تصمیم به انتشار اوراق قرضه با سهام جدید بگیرد، سهامداران کنونی یا دارندگان اوراق قرضه قابل تبدیل شرکت برای پذیره‌نویسی و خرید سهام جدید، به نسبت میزان اوراق در اختیار خود و به قیمت ارزش اسمی اوراق، از نوعی حق‌تقدم برخوردار خواهند بود.

همچنین دارندگان این حق می‌توانند از حق خود استفاده نکنند یا حق خود را به رایگان یا در ازای دریافت تفاوت قیمت به دیگری واگذار کنند.

سهام جایزه (Bonus Shares) چیست؟ زمانی که شرکت از ذخایر آزاد فراوانی برخوردار است، ممکن است بخشی از ذخایر خود را از راه انتشار سهام جایزه، در وجه سهامداران کنونی خود و به نسبت سهامی که در اختیار دارند، به سرمایه تبدیل کند. مدیران شرکت می‌توانند با انتقال بخشی از حساب ذخایر شرکت به حساب سرمایه سهمی و ثبت دفتری عملیات، این کار را انجام دهند. پس از انتشار سهام جایزه به طور معمول، قیمت سهام شرکت بسته به تعداد سهام جایزه منتشر شده در بازار سقوط می‌کند، اما از ‌آنجا که رقم سود هر سهم تغییری نمی‌کند، سهامدار شرکت که اکنون تعداد سهام او افزایش یافته است، پس از چندی با ترمیم قیمت سهام به سود دلخواهی دست پیدا می‌کند.

منبع:مرکز تحقیقات و توسعه بازار سرمایه ایران