گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام امروز شنبه در حالی فعالیت هفتگی خود را آغاز خواهد کرد که براساس اعلام قبلی، بازگشایی ۱۱ نماد در این هفته برنامه‌ریزی شده است. به نظر می‌رسد ابتکار اعلام بازگشایی نمادها چند روز قبل از بازگشایی آنها، به دنبال بازگشایی‌های روز یکشنبه هفته آینده که معامله‌گران را در وضعیت غافلگیرکننده‌ای قرار داد و افت سنگین شاخص و ارزش سهم‌های بازگشایی شده را به همراه آورد، اتخاذ شده است. در میان نماد‌هایی که بازگشایی خواهند شد کالسیمین، معادن روی، سرمایه‌گذاری صنعت و معدن و سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر از اهمیت بالاتری برخوردارند که انتظار می‌رود با توجه به تقسیم سود نقدی قابل ملاحظه «وصنا» در مجمع و جوکلی گروه تولیدکنندگان روی و پیش‌بینی افت سود این شرکت‌ها در سال‌جاری که براساس قیمت‌های اولیه روی در بازار جهانی (پیش‌بینی‌ها در حد ۳هزار و ۲۰۰ در هر تن صورت گرفته که در‌حال‌حاضر این نرخ در بازار جهانی اندکی بیش از ۴هزار دلار است) همچنین ریزش معدن انگوران که مساله تامین خوراک این شرکت‌ها را با مشکل مواجه ساخته است، سبب شده انتظار برای تعدیل شاخص وجود داشته باشد. معامله‌گران همچنین در شرایطی معاملات خود را در هفته‌ جاری آغاز می‌کنند که در صحنه تحولات سیاسی بین‌المللی دومین جلسه کاری گروه ۱+۵ در شرایطی برگزار شد که ۱۱ روز تا پایان مهلت ۶۰ روزه شورای امنیت باقی‌مانده است. تحولات مرتبط با این مهلت و موضع شورای امنیت در این امر در شرایط کلان بازار موثر خواهد بود.

در بازار چه خبر بود؟

بازار چهارشنبه شاهد تغییر تحولات مهمی در حوزه فعالان حقوقی و حقیقی بود. در تحولات کلان عرضه ۴ بلوک شامل ۲ بلوک سرمایه‌گذاری ساختمان که در نرخ پایه ۳هزار و ۴۰۰ریال توسط یک فرد حقیقی خریداری شد و بلوک سهام ماشین‌آلات عمرانی و زراعی نیز به شخص حقیقی منتقل شد تا تحولات این دو سهم بیش از گذشته جذاب شود.

سرمایه‌گذاری ساختمان به ویژه به دلیل ترکیب خاص سهامداری مورد توجه است. بلوک روغن‌نباتی ناب نیز پس از عرضه سهامدار عمده بدون معامله ماند. در بازار چهارشنبه عرضه اولیه سهام ملی مس معامله ۷/۱۱میلیون سهم را به همراه آورد و بار دیگر به صف خرید فرو رفت. تشکیل صف خرید مس در حالی صورت گرفت که نرخ جهانی فلز مس با کاهش دورنمای افت واردات مس توسط چین، باعث افت نرخ جهانی فلز مس تا رقم ۷هزار و ۹۸۰دلار در هر تن شد. پیش‌بینی موسسه مورگان استانلی برای میانگین نرخ جهانی مس در سال‌جاری ۶هزار و ۷۱۸دلار در هر تن اعلام شده که با رقم ۵هزار و ۲۰۰دلار پیش‌بینی اولیه ملی مس تفاوت دارد.

در گروه معدنی نمادهای دو شرکت تولیدکننده سنگ‌آهن چادرملو و گل‌گهر به ترتیب با مجمع عادی سالانه و فوق‌العاده افزایش سرمایه مواجهند.

در گروه خودرویی تضمین دولت برای وام ۵۰میلیون دلاری بانک توسعه اسلامی به ایران‌خودرو مهمترین تحول این گروه به شمار می‌رود که اندکی از مشکلات مالی این گروه صنعتی را کاهش می‌دهد.