بازگشت بازار - ۱۹ اردیبهشت ۸۶

گروه بورس - همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته تحت تاثیر حرکت هماهنگ شماری از فعالان حقوقی عمده بازار شاهد بهبود شرایط بود. در معاملات دیروز تلاش مسوولان بازار در ایجاد هماهنگی میان معامله گران عمده بازار در جهت کنترل وضعیت دادوستد سهام و بهبود شرایط پس از افت سنگین شاخص در روز یکشنبه به نتیجه رسید و همانگونه که انتظار می‌رفت بازار شرایط بهتری را تجربه کرد.

در معاملات دیروز همچنین پایان یافتن عرضه سهام ملی مس توسط سازمان خصوصی سازی که دیروز با عرضه ۳میلیون سهم صورت گرفت، موجب شد تا معامله گران نمادهای دیگر بازار را مورد توجه قرار دهند که در این مسیر برخی از نمادهای دارای صف فروش مورد توجه قرار گرفت و حتی در ساعات پایانی بازار با صف‌های خرید مواجه شدند. پرهیز از بازگشایی نمادهای متوقف که می‌توانند بار دیگر شرایط بازار را نامتعادل کنند، اقدام دیگر مسوولان بازار بود که تاثیر مساعدی را با خود داشت.

در گروه واسطه‌گری مالی انتشار گزارش عملکرد بانک پارسیان و همچنین انتخاب هیات‌مدیره این بانک، شرایط این نماد را متعادل کرد و موجب تشکیل صف خرید برای این نماد شد. در این گروه دعوت مدیرعامل شرکت بورس برای حضور بانک پاسارگاد در بورس اوراق‌بهادار ابتکار جالبی بود که می‌تواند در صورت پیگیری به ارتقا جایگاه بورس اوراق بهادار از طریق حضور معتبرترین نهادهای اقتصادی منجر شود.

در گروه فلزی نماد فرآوری مواد معدنی پس از ریزش سنگین قیمتی دیروز متعادل و سرانجام به صف خرید رسید که اندکی شرایط سهامداران این شرکت را بهبود بخشید. در این گروه فولاد مبارکه با عرضه های برخی از معامله گران حقیقی معاملات ضعیفی را شاهد بود.

در گروه ساختمانی اعلام معامله عمده دو درصد سهام سرمایه‌گذاری ساختمان در نرخ ۳هزار و ۴۰۰ریال شرایط این نماد را بهبود بخشید.

در این گروه اکثر نمادها دیروز شرایط بهتری را شاهد بودند.در مجموع بازار دیروز شرایط بهتری را نسبت به روزهای پیش شاهد بود که این امر انتظار برای تکمیل روند بازگشت بازار را فراهم ساخته است، هر چند که این مساله به تحولات کلان در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی نیز وابسته است. در بازار دیروز شاخص کل ۲۳/۱۱واحد رشد کرد از مجموع ۱۲۲نماد مورد معامله نیز ۴۰ نماد با رشد قیمت و ۷۱ نماد با افت ارزش دادوستد شدند.