گروه بورس - همایون دارابی: معامله‌گران دیروز در شرایطی که گزارش عملکرد و پیش‌بینی برخی از مهم‌ترین نمادهای متوقف بازار از جمله نمادهای تولید‌کننده روی پس از ساعت ۲۰ شنبه شب منتشر شده بود، با بازگشایی این نمادها به همراه نماد ایران‌خودرو مواجه شدند. بازگشایی این نمادها در شرایطی انجام شد که سطح نقدینگی بازار به دلیل تداوم عرضه‌های سنگین ملی مس در سطح نازلی قرار داشته و اکثر معامله‌گران عملا نقدینگی برای مشارکت در نمادهای باز شده در اختیار نداشتند. از این رو با فشار نقدینگی نمادهای بازگشایی شده راهی به جز افت در پیش‌روی خود ندیده و با افت شدید چهار نماد ایران خودرو، باما، فرآوری مواد معدنی و گروه بهمن شاخص نزدیک به ۲۰۰ واحد افت کرده و به سطح ۹‌هزار و ۵۶۰واحد رسید. در بازار دیروز بازگشایی نماد‌های ایران‌خودرو، باما، فرآوری مواد معدنی، گروه بهمن‌، کاشی الوند، شیشه قزوین، ماشین‌سازی اراک، پشم‌شیشه ایران و کاشی الوند سبب شد تا نزدیک به ۲۵۰هزار سهامدار این شرکت‌ها بین ۲۱ تا ۵/۴۹درصد زیان در یک روز را متحمل شوند که به نوعی بی‌سابقه به شمار می‌رود، در این زیان به ویژه سهامداران شرکت‌های تولید‌کننده روی که تحت‌تاثیر ریزش معدن انگوران و افت بهای جهانی فلز روی با کاهش سود‌آوری مواجه‌اند بیش از نمادهای دیگر سهامداران خود را متضرر کرد که فرآوری مواد‌معدنی در این میان عملا با ۵/۴۹درصد بیشترین زیان را متحمل شدند.

در بازار دیروز همچنان معاملات سهام در دایره معاملات ملی مس قرار داشت. تشکیل صف زود‌هنگام خرید برای این نماد موجب شد تا بار دیگر نقدینگی بازار به سوی این سهم کشیده شود که این امر معاملات دیگر نمادهای بازار را به رکود کشید.

در بازار دیروز در گروه واسطه‌گری مالی همچنان مباحث کارشناسی درگیر موضوعات مهم صنعت بانکداری کشور به ویژه بحث تعیین نرخ تسهیلات، حضور بانک‌های خارجی در کشورمان و طرح مسائلی نظیر لزوم هدایت منابع بانکی به سوی بازار سرمایه در شرایطی که سود دریافتی از محلی تسهیلات بانکی توان پوشش هزینه منابع را نداشته باشد بود. در این گروه روز گذشته سرمایه‌گذاری ملی ایران مراسم معارفه علیرضا عسگری مارانی مدیرعامل این شرکت را شاهد بود. «عسگری» در گذشته‌ای نه چندان دور مدیرعامل ونیکی بود‌.

در مجموع بازار دیروز سرمایه بازار افت سنگین شاخص بود که احتمالا تاثیرات عمیقی را با خود به همراه خواهد آورد، انتظار می‌رود مدیران بازار سرمایه در چند روز آینده برنامه‌هایی را برای کاهش تبعات رخداد چنین مسائلی به ویژه از طریق رایزنی‌های فشرده با مدیران شرکت‌های حقوقی یا کسب امتیازاتی از دولت برای تشویق سرمایه‌گذاران در بورس صورت دهند.