همایون دارابی
گروه بورس- بازار داد و ستد سهام در شرایطی، امروز سومین هفته کاری خود در اردیبهشت را آغاز می‌‌کند که کارشناسان بازار بیش از هر چیز در انتظار روشن شدن نتایج تحولات سیاسی قرار دارند.

در آخرین تحولات هفته گذشته، حضور ایران در اجلاس شرم‌الشیخ با اهمیت بالایی از سوی کارشناسان ارزیابی شده است. این اجلاس می‌‌تواند با توجه به اظهارات دکتر احمدی نژاد رییس جمهوری مبنی بر پذیرش انجام مذاکرات سیاسی با قبول پیش شرط‌های خاص، زمینه ساز تحولات مهمی‌‌ باشد. از سوی دیگر نزدیکی زمان پایان مهلت 60 روزه شورای امنیت، برنامه ریزی برای دیدار آتی سولانا- لاریجانی در آستانه پایان این مهلت و بیانیه شب گذشته گروه 5+1 و تاکید این گروه بر درخواست‌های پیشین و تهدید به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه کشورمان همگی بر وزن تحولات سیاسی در تصمیم‌گیری معامله‌گران در هفته جاری می‌‌افزاید.
در کنار تحولات سیاسی بازار سهام همچنین نگاهی نیز به تحولات اقتصاد کشور دارد. نامشخص ماندن بحث تعیین نرخ سود تسهیلات بانکی و شکل‌گیری مدیریت‌های جدید در اتاق‌های بازرگانی کشور که نوعی اعمال رای دولت در تصمیم‌گیری‌های مهم‌ترین مراکز اقتصادی بخش خصوصی کشور به شمار می‌‌آید از سوی دیگر تحولات این بخش را پررنگ‌تر ساخته است. در بخش تعیین نرخ سود تسهیلات بانکی، سخنان وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد نهایی نشدن نظر هیات دولت و عدم ابلاغ رسمی‌‌ کاهش سود تسهیلات نشاندهنده تداوم چانه‌زنی‌ها در میان تصمیم‌گیران اقتصاد کشور جهت تعدیل تصمیم رییس جمهور برای کاهش نرخ سود بانکی است، هر چند تجربه طرح چنین مباحثی نشان از احتمال ضعیف تغییر نظر ریاست جمهوری دارد. دکتر دانش جعفری همچنین در روز گذشته با طرح خبر حضور بانک‌های خارجی در اقتصاد کشور تعجب کارشناسان اقتصادی را برانگیخته است. بحث حضور بانک‌های خارجی در کشور به لحاظ حساسیت‌های اقتصادی و سیاسی در سال‌های گذشته محقق نشد. نامشخص بودن بحث سهمینه بندی بنزین نیز به عنوان یک فاکتور مهم اقتصاد کشور همچنان کارشناسان اقتصاد کشور را با سردرگمی‌ ‌مواجه ساخته است.
در بازار چه خبر بود؟
بازار روز چهارشنبه معامله‌گران بار دیگر همچون روزهای نخستین هفته با افزایش معاملات نماد ملی مس مواجه بود. ملی مس که در هفته گذشته بالغ بر ۵۷میلیون سهم عرضه دولتی را تجربه کرد و در ابتدای هفته صف بیش از ۵۰میلیونی را نیز تجربه کرده بود. از سوی دیگر اعلام مدیران کارگزاری سهام عدالت مبنی بر احتمال دریافت ۱۰درصد سود- معادل ۵۰۰هزار ریال-برای دارندگان سهام عدالت در سال جاری موجب افزایش امید معامله‌گران به دریافت سودهای نقدی مناسب از شرکت‌های مشمول سهام عدالت شده است.
در گروه فلزی توقف هلدینگ توسعه معادن روی برای اعمال تعدیل سود، موجب تشکیل صف خرید برای نماد سرب و روی به عنوان آخرین نماد قابل معامله این گروه شد. نمادهای معاملاتی اکثر شرکت‌های تولید کننده روی در خلال چند ماهه گذشته بسته باقی مانده و بازار با کمبود اطلاعات در مورد این شرکت‌ها در آستانه برگزاری مجامع سالانه مواجه است. توقف‌های طولانی مدت نمادهای این گروه در شرایطی در بازار رقم می‌‌خورد که این توقف‌ها با وعده‌های اولیه مسوولان بازار مبنی بر عدم توقف طولانی مدت نمادها و بازگشایی نمادهای متوقف سازگاری ندارد. بهای جهانی فلز روی نیز در خلال چند روز گذشته روند رو به رشدی را تجربه کرده و به 3هزار و 875 دلار در هر تن رسیده است.در گروه خودرویی، اطلاعیه شرکت ایران خودرو و کاهش چشمگیر سود هر سهم این شرکت موجب بازبینی کارشناسان در مورد آینده سودآوری سهام خودرویی شده است. در این گروه تعدیل مثبت دور از انتظار الکتریک خودرو شرق و همچنین انتظار برای تقسیم مناسب سود نقدی توسط رینگ مشهد موجب تشکیل صف خرید برای شرکت قطعات اتومبیل ایران به عنوان هلدینگ این گروه از شرکت‌های قطعه ساز شده است.در گروه بانکداری، حرکت برخی از شرکت‌های زیر مجموعه ایران خودرو در حمایت از سهام بانک پارسیان هر چند در دو روز گذشته موجب تغییر روند کاهشی این سهم نشده، اما از سرعت آن به میزان بسیار زیادی کاسته است. انتشار خبر تعیین مدیرعامل این شرکت، انتظار معامله‌گران را برای تغییر روند سهم تشدید کرده است. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازار مناسبی به لحاظ سطح فعالیت معامله‌گران بود که در آن شاخص کل معادل87/4 واحد رشد کرد این رشد اما در مجموع نتوانست کارنامه هفتگی شاخص را مثبت سازد و شاخص هفته دوم اردیبهشت ماه را با 59/0 واحد افت پشت سر نهاد. حجم معاملات هفتگی نیز با توجه به انتقال بلوک 2/24درصدی فولاد مبارکه در هفته اول اردیبهشت افت محسوسی را نشان داد، هر‌چند شمار خریداران سهام با 84/51درصد رشد به 23هزار و 944 نفر بالغ شد. در بازار چهارشنبه نمادهای حق تقدم شیرین دارو، در تابلوی چهارم و به دلیل پایان مهلت پذیره‌نویسی، سرمایه‌گذاری گروه بهشهر جهت برگزاری مجمع عمومی‌‌سالانه، سیمان فارس جهت بررسی افزایش سرمایه و توسعه معادن روی جهت تعدیل سود بسته شد و نماد فیروزا پس از تعدیل منفی عایدی بازگشایی شد.