بازار رقیب «خصوصی‌سازی» شد

علیرضا باغانی

گروه بورس - پس از جمع‌آوری صف خرید نمادهای ارزنده و مطرح بازار، روز گذشته نماد شرکت ملی مس به دلیل عرضه سنگین بالغ بر ۳۰میلیون برگه سهم، دیگر تقاضای خریدی نداشت. دیروز برای نخستین بار در مرحله دوم عرضه سهام «فملی»، نماد مزبور فروشنده پیدا کرد که این اتفاق حاکی از آغاز خروج معامله‌گران از سهام مزبور جهت شناسایی سود بود، هر چند شاید این اتفاق به صورت تدریجی رخ دهد.

به این ترتیب نماد «فملی» که دو روز پیش تقاضای خرید ۴۰میلیون سهمی داشت، روز معاملاتی خود را دیروز بدون صف خرید سپری کرد.

این در حالی است که دولت باید طی این مرحله ۱۱۰میلیون برگه سهم این شرکت را عرضه کند، ولی تاکنون موفق به عرضه ۶۵میلیون سهم مس شده است.

گفته می‌شود، سازمان خصوصی‌سازی روز گذشته تنها ۱۵میلیون برگه سهم «فملی» را عرضه کرده است و ۱۵میلیون عرضه دیگر از سوی بازار و عمدتا از سوی یک شخصیت حقوقی صورت گرفته است.

روز گذشته نماد شرکت‌های «تکین‌کو» جهت برگزاری مجمع عمومی به طور فوق‌العاده به منظور اصلاح اساسنامه متوقف نماد معدنی املاح ایران با توجه به ارائه آخرین اطلاعات مبنی بر تعدیل EPS بازگشایی شد.

دیروز حق تقدم شرکت‌های شیشه و گاز، تولی پرس و تامین ماسه ریخته‌گری نیز آماده انجام معامله بود.

EPSا ۶۴۰ریالی برای «ومعادن»

گفته‌های بازار: حمایت از نماد سرمایه‌گذاری معادن و فلزات طی روزهای گذشته و بازگشت روند قیمتی مورد انتظار بازار، موجب شده تا در بازار از تعدیل مثبت پیش‌بینی درآمد هر سهم این شرکت تا رقم ۶۴۰ریال سخن گفته شود.

شنیده‌های ما: شرکت تا زمان برگزاری مجامع زیرمجموعه‌های خود تعدیلی در EPS خود ندارد و هرگونه تعدیل EPS منوط به نحوه تقسیم سود در مجامع شرکت‌های زیرمجموعه و اعلام پیش‌بینی درآمد هر سهم و پوشش آن از سوی شرکت‌های تابعه است.

دو خبر از «فجر»

گفته‌های بازار: همزمان با اقبال معامله‌گران به خرید سهام سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات بروز شایعه احتمال تعدیل مثبت این شرکت، شرکت گالوانیزه فجر سپاهان که سهام مدیریتی آن در اختیار «ومعادن» است نیز با شایعه اعلام عایدی ۱۱۰ریالی روبه‌رو است.

همچنین گفته می‌شود درباره واگذاری سهام «ومعادن» در شرکت «فجر» با چند شخصیت حقوقی مذاکراتی صورت گرفته که احتمال توافق بر سر آن بسیار زیاد است.

شنیده‌های ما: براساس آخرین اطلاعیه‌ها شرکت EPS سال ۸۵ خود را ۹۸ریال اعلام کرده که پس از کسر زیان انباشته ۴۶ریال آن قابل تقسیم است، بر این اساس زیان شرکت پوشش داده شده و شرکت به سوددهی رسیده است. EPS سال ۸۶ شرکت نیز ۸۶ریال اعلام شده است.

مذاکره برای واگذاری سهام مدیریتی «فجر» از سوی سرمایه‌گذاری معادن و فلزات نیز مدت‌ها برقرار بوده، اما تا این لحظه توافقی با هیچ شخصیت حقوقی و حقیقی در این زمینه صورت نگرفته است.