گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته با توجه به حاکمیت تعادل نسبی در معاملات ملی مس، روند بازگشت به سوی تعادل را آغاز کرد، هر چند که انتظار نمی‌رود این تعادل در چند روز آینده حاکم شود. در بازار دیروز، همانگونه که انتظار می‌رفت صف خرید سهام ملی مس در ابتدای وقت معاملاتی با عرضه‌های سنگین مواجه شده و از درصد مثبت به سوی صفر تابلو حرکت کرد.

در این هنگام و در شرایطی که حداقل ۳ عرضه‌کننده عمده سهام ملی مس را راهی میز کارگزاران کرده بودند، جریان تقاضا از خارج معامله‌گران بازار و احتمالا زیرمجموعه‌های شرکت ملی مس و یک هلدینگ عمده فلزی سبب شد تا ۲۸میلیون سهم ملی مس خریداری شده و سهم در قیمت متعادل تثبیت شود.

با توجه به ایجاد جریان جدید نقدینگی در بازار آن دسته از معامله‌گران که با فروش سهام ملی مس نقدینگی خود را آزاد کردند، دیگر نمادهای موجود در بازار را مورد توجه قرار دادند که در این بازگشت سهام فولاد مبارکه نخستین هدف بود.

با آزاد شدن بیشتر نقدینگی، معامله‌گران بازار روند آرامی را برای بازگشت به سوی تعادل شاهد خواهد بود، امری که البته به میزان تزریق نقدینگی جدید به بازار وابسته است.

در معاملات دیروز معامله‌گران با بهبود شرایط سیاسی ناشی از اعلام حضور کشورمان در اجلاس شرم‌الشیخ و بروز تحولاتی در مساله دیپلمات‌های بازداشت‌شده کشورمان در عراق مواجه است.

این تحولات می‌تواند در صورت تداوم، روند در آستانه پایان مهلت ۶۰روزه شورای امنیت، شرایط حاکم بر روند پرونده هسته‌ای کشورمان را بهبود بخشد.

در بازار دیروز در گروه فلزی، همانگونه که پیش‌بینی شده بود ملی مس، اطلاعیه‌ای را در مورد عدم شمول عوارض ۳۰درصدی صادرات شمش‌های حاصل از ضایعات منتشر کرد. انتظار می‌رود شرکت‌های تولیدکننده روی نیز به زودی اطلاعیه‌ای در این زمینه منتشر کنند.

در گروه بانکداری، بانک کارآفرین دیروز تعادل نسبی را شاهد بود. در این گروه، به‌رغم برخی برداشت‌های شتابزده در مورد تاثیرات کاهش سود تسهیلات بانکی که برخی آن را عامل کاهنده سود بانک‌ها تلقی می‌کنند، به دلیل رشد نقدینگی انتظار نمی‌رود میزان ۲درصدی کاهش در سود تسهیلات به کاهش سود بانک‌ها منجر شود.

رشد بسیار سریع نقدینگی به همراه مجاز بودن عقد قراردادهای مشارکتی که نرخ سود بسیار بالایی را برای بانک‌ها به همراه دارند، به همراه انباشت تقاضای متقاضیان داخلی تسهیلات، متعاقب قطع فعالیت بانک‌های خارجی، احتمالا مانع از افت سودآوری و حتی رشد آن منجر خواهد شد.

در گروه دارویی نمادهای ارزنده این گروه روند بازگشتی را دیروز در پیش گرفتند.

در گروه خودرویی تاثیرات گزارش گروه صنعت ایران‌خودرو همچنان اکثر نمادهای این گروه را تحت‌تاثیر قرار داده است.

از سوی دیگر بروز شایعاتی در مورد گزارش‌های آتی شرکت‌های ایران‌خودرو دیزل و زامیاد سبب شده معامله‌گران به انتظار انتشار این گزارش‌ها مانده و هرگونه برنامه‌ریزی را در این گروه به انتشار این گزارش‌ها وابسته کنند.

در مجموع بازار دیروز به دنبال پایان کشش شدید نقدینگی بازار توسط ملی مس، شرایط نسبتا بهتری را شاهد بود که رشد ۷۲/۲واحدی شاخص کل ناشی از این مساله ارزیابی می‌شود.

حجم کلی معاملات دیروز بالغ بر ۲۰میلیارد تومان بود. در بازار دیروز نمادهای معدنی املاح و حق‌تقدم‌های افزایش سرمایه شیشه و گاز، تولی پرس و ماسه ریخته‌گری در تالار گشایش یافتند.