گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد روز گذشته با استقبال از تصمیم درست شورای پول و اعتبار در عدم کاهش نرخ تسهیلات بانکی با رشد ۵/۹ واحدی مواجه شد. در بازار دیروز معامله‌گران برای دومین بار در دو هفته اخیر به تصمیمات درست اقتصادی واکنش مثبت نشان دادند.

در هفته گذشته بازار به طرح اولیه خروج سیمان از سبد حمایتی واکنش مثبت نشان داده بود که دیروز نیز همان واکنش به تصمیم شورای پول و اعتبار مبنی بر عدم کاهش سود بانکی بار دیگر تکرار شد.

واکنش‌های حساب شده بازار به تصمیمات اقتصادی همچنین نشان دهنده حرفه‌ای‌تر شدن بازار سرمایه کشور است که این امر سبب «عقلایی‌تر» شدن واکنش‌ها شده است.

در بازار دیروز معامله‌گران با اعلام عدم کاهش سود بانکی، سه نماد بانک پارسیان، اقتصاد نوین و کارآفرین را با اقبال مواجه ساخته و هر سه نماد با صف خرید مواجه شدند.

در کنار نمادهای بانکداری، نماد رایان سایپا تنها نماد باز گروه لیزینگی نیز دیروز با صف خرید مواجه شدند.

با استقبال معامله‌گران از نماد بانک اقتصاد نوین و تشکیل صف خرید برای این نماد سهام شرکت‌های مالک بانک اقتصاد نوین از جمله سرمایه‌گذاری ساختمان، نوسازی و ساختمان تهران و سرمایه‌گذاری گروه بهشهر نیز با اقبال معامله‌گران مواجه شده و دو نماد ساختمانی یاد شده با صف خرید مواجه شدند.

با توجه به این حرکت، بازار توانست روند رو به رشدی را تجربه کند.

این روند رو به رشد موجب شد تا بازگشایی برخی از نمادها در بازار دیروز نیز با استقبال مواجه شوند که این استقبال به ویژه در نماد لیزینگ غدیر به دلیل اقبال موجود به گروه لیزینگی مناسب بود.

در کنار نماد لیزینگ غدیر، دیروز نمادهای مارگارین، نیرو‌کلر، پاکسان، لاستیکی سهند و شیشه دارویی رازی نیز بازگشایی شدند. در معاملات دیروز در گروه تجهیزات، نماد هپکو پس از اعلام حضور وزیر نفت سابق در هیات‌مدیره این شرکت با تداوم رشد مواجه شد. در این گروه بحث در مورد نتایج مجمع روز گذشته تراکتورسازی ایران و تصویب ۲۴۳درصد افزایش سرمایه شرکت در میان کارشناسان و و معامله‌گران همچنان ادامه دارد. احتمال اعلام ۴۸۰ریال سود برای هر سهم تراکتورسازی پس از افزایش سرمایه، ارزیابی از قیمت‌های بازگشایی نماد تراکتورسازی را با دشواری مواجه ساخته است.

در گروه معدنی انتشار خبرهایی در مورد بهره‌برداری از معدن جدید شرکت معادن منگنز و احتمال افزایش تقسیم سود نقدی، باعث جمع‌آوری صف فروش این شرکت شد.

در گروه ساختمان روز گذشته اقبال اولیه به دو نماد نوسازی ساختمان تهران و سرمایه‌گذاری ساختمان سبب شد تا نمادهای دیگر گروه از جمله بین‌المللی توسعه ساختمان، آبادگران و توس گستر نیز با رشد قیمتی مواجه شوند.

در گروه دارویی انتظار برای تقسیم‌مناسب سود نقدی در مجامع پیش رو، سبب اقبال معامله‌گران به این گروه شده است.

در مجموع بازار دیروز با توجه به واکنش‌ معامله‌گران به تصمیم شورای پول و اعتبار بازار مناسبی بود که با رشد ۵/۹واحدی شاخص کل همراه شد. حجم معاملات دیروز با توجه به جابه‌جایی یک بلوک ۴۲میلیون سهمی تهران به ارزش ۲۱میلیارد تومان به ۸/۲۸میلیارد تومان رسید. از ۱۳۴نماد مورد معامله ۶۳نماد با رشد قیمت و ۴۰نماد با افت ارزش دادوستد شد. در بازار دیروز نمادهای سرمایه‌گذاری البرز و نیرو ترانس در بازار متوقف شدند.