گروه بورس - علیرضا باغانی:در پی مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر عدم تغییر نرخ سود در سال‌جاری، سهام بانک‌ها در بورس ایجاد صف خرید به ارزش نزدیک به ۴میلیارد تومان را شاهد بودند. بانک پارسیان روز گذشته به صف خریدی معادل ۱۵میلیون برگه سهم دست یافت.

دیگر نمادها که در پرتفوی خود سهام بانک‌ها را جای داده‌اند نیز دچار صف خرید شدند که از جمله آنها می‌توان به ساختمان ایران اشاره کرد.

ایجاد صف خرید برای سهام بانک‌ها عرضه‌های سنگین و نزدیک به ۷ میلیون سهمی را برای این گروه ولیزینگ‌ها در بورس تهران رقم زد.

روز گذشته همچنین بنیاد مستضعفان یک بلوک بیش از ۴۲میلیون سهمی متعلق به خود را عرضه و به هلدینگ سیمانی که از زیرمجموعه‌هایش است، واگذار کرد.

در بازار دیروز نماد شرکت‌های تولیدی شیشه دارویی، صنایع لاستیکی سهند، لیزینگ خودرو غدیر، مارگارین، پاکسان و نیروکلر بازگشایی و نماد شرکت نیروترانس نیز جهت برگزاری مجمع فوق‌العاده متوقف شد.

از دیگر تحولات بازار اینکه بانک صنعت و معدن امروز ۱۳۹‌میلیون و ۱۶۴‌هزار و ۸۲۷ برگ سهم شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن را در بورس عرضه خواهد کرد.

بانک صنعت و معدن که مالک ۵۸‌درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن است، ۲۷/۹‌درصد از سهام این شرکت را جهت واگذاری روی میز فروش خواهد گذاشت.

این بانک در نظر دارد ۱۳۹‌میلیون و ۱۶۴هزار و ۸۲۷ برگ سهم «و صنعت» را به صورت یکجا و نقد در تالار اصلی بورس به فروش برساند.

این عرضه انبوه در نماد «ژعمده» انجام خواهد شد و قیمت پایه هر سهم جهت فروش ۱۱۵تومان تعیین شده است و شرکت کارگزاری بانک صنعت و معدن موظف به عرضه سهام یاد شده خواهد بود.

بررسی‌های خبرگزاری فارس حاکی است، این عرضه بر اساس رعایت دستور‌العمل‌ها و آیین‌نامه‌های سازمان بورس انجام می‌شود و طبق آن بانک صنعت و معدن با واگذاری بیش از ۹‌درصد مالکیت خود در این شرکت به کمتر از ۵۰درصد کاهش می‌دهد.

این گزارش می‌افزاید: شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن با سرمایه ۱۵۰میلیارد تومانی دارای ۹‌هزار و ۷۰۴ سهامدار حقوقی و حقیقی است و بانک صنعت و معدن با ۵۸‌درصد اصلی‌ترین مالک این شرکت فعال در صنعت واسطه‌گری مالی و سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود.

شرکت‌های صندوق کارکنان شرکت ملی نفت و لیزینگ صنعت و معدن با در دست داشتن ۱۱ و ۹‌درصد از سهام «و صنعت» از دیگر مالکان حقوقی آن به شمار می‌روند.

تعدیل EPS «وتوس»

گفته‌های بازار: درباره توس‌گستر شایع شده که E۲۷EPS تومانی خود را به زودی ۲۵درصد افزایش خواهد داد.

شنیده‌های ما: گرچه شرکت به شایعات بازار پاسخگو نیست، اما منابع خبری بازار این تعدیل EPS را تایید می‌کنند.

افزایش سرمایه «وکار»

گفته‌های بازار: شایع شده که بانک کارآفرین EPS سال ۸۵ خود را که رقم ۸۰تومان بوده، افزایش داده است. همچنین این شرکت افزایش سرمایه صددرصدی را در دستور کار خود دارد.

شنیده‌های ما: هرگونه تعدیل از سوی بورس اعلام می‌شود و شایعات مزبور مورد تایید نیست.