گروه بورس- مجمع عمومی فوق‌العاده تراکتورسازی ایران با افزایش سرمایه ۲۴۳درصدی این شرکت موافقت کرد. به گزارش خبرنگار ما، مجمع عمومی فوق‌العاده «تایرا» روز گذشته با حضور بیش از ۶۷درصد از سهامداران و به ریاست دکتر نواب برگزار شد.

همچنین دانش کاظمی و خانم منوچهری نظارت مجمع را داشتند و منشی جلسه نیز آقای شماک بود.

در این مجمع مهندس خادم عرب‌باغی ضمن اشاره به اهم فعالیت‌های صورت گرفته در تراکتورسازی طی سال گذشته به بیان اهداف و علل درخواست افزایش سرمایه در این شرکت پرداخت.

وی فعال‌سازی تراکتورسازی در کشور ونزوئلا، ایجاد سود مطلوب برای سهامداران، ایجاد اشتغال مولد مستقیم و غیرمستقیم، ایجاد درآمد ارزی حاصل از صدور مجموعه‌ها و قطعات به کشور ونزوئلا، انتقال تکنولوژی، ایجاد

ارزش افزوده و تاثیر در GNP کل کشور، توسعه بازار و صدور محصول از این کشور به کشورهای همسایه را از جمله این دلایل دانست.

مهندس عرب‌باغی تاکید کرد: تراکتورسازی از سال ۷۶ تا شش ماه اول سال ۸۵ جمعا مبلغ ۸۲۳میلیارد و ۵۴۲میلیون ریال هزینه‌های مالی داشته است.

این ارقام حاکی از این است که چنانچه سهامداران در تامین سرمایه در گردش و نقدینگی مشارکت فعال کنند، این مبلغ هزینه‌های مالی را می‌توانیم به عنوان سود سهام دانسته که به نوبه خود موجب تقویت ارزش سهام نیز می‌شود.

مهندس عرب باغی ادامه داد: با توجه به افزایش سرمایه شرکت از طریق مشارکت سهامداران به مبلغ ۴۷۹میلیارد و ۴۵۹میلیون ریال، مشکلی در تامین نقدینگی شرکت وجود نخواهد داشت و با توقف پیش‌فروش محصولات تولیدی و عدم استفاده از تسهیلات بانکی

(وام‌های کوتاه‌مدت) بخشی از مشکلات شرکت برطرف خواهد شد. مهندس عرب باغی خاطر نشان کرد: با اعمال افزایش سرمایه هزینه‌های مالی شرکت در پنج ساله آتی، از رقم ۱۰۳۹میلیارد ریال به رقم ۲۰۵میلیارد ریال کاهش خواهد یافت و سود شرکت معادل ۸۳۴میلیارد و ۳۹۸میلیون ریال در طول پنج ساله افزایش می‌یابد. وی در پایان تاکید کرد: ارزیابی اقتصادی پروژه‌های پیشنهادی برای طرح افزایش سرمایه به مبلغ ۶۳۷میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال با استفاده از روش‌های مختلف، توجیه‌پذیر بودن آن را از ابعاد اقتصادی نشان می‌دهد.

همچنین دوره بازگشت سرمایه برای طرح «ونیران» ۲ سال و ۶ ماه و ۱۸روز و برای اصلاح ساختار مالی خود شرکت ۴ سال و ۵ ماه و ۸ روز است که برای سرمایه‌گذاری بلندمدت زمان نسبتا معقولی است.

این در حالی است که سهامداران در این مجمع به طور جدی خواستار پیگیری مطالبات شرکت تراکتورسازی از دولت شدند.

مهندس عرب باغی نیز با بیان این که بخشی از مطالبات این شرکت در جلسات مختلف با دولت وصول شده است و با پیگیری‌های جدی باقیمانده مطالبات تراکتورسازی نیز دریافت خواهد شد، افزود: ما در تراکتورسازی خود را حافظ منافع سهامداران می‌دانیم و با ارسال نامه‌های مختلف در حال پیگیری این مطالبات هستیم.

در پایان این مجمع افزایش سرمایه شرکت به مبلغ ۶۳۷میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال از طریق صدور اوراق سهام (یک هزار ریالی) جدید به میزان ۵/۶۳۷میلیون سهم عادی با نام که معادل ۲۴۳درصد سرمایه فعلی شرکت بود، از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران و سود انباشته تصویب شد.

بعد از آن سرمایه شرکت ۹۰۰میلیارد ریال معادل ۹۰۰میلیون سهم یک هزار ریالی خواهد شد.

وجوه حاصل از افزایش سرمایه جهت اجرای طرح «ونیران» و بخشی از آن در جهت تامین اصلاح ساختار مالی مورد نیاز خود شرکت تراکتورسازی ایران صرف خواهد شد.