گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد بروز نشانه‌هایی مبنی بر چرخش جهت حرکتی بازار و ایجاد امیدواری جهت بهبود بازدهی بازار در آینده نزدیک بود. در معاملات دیروز، کارشناسان بازار نظرات ایراد شده توسط دکتراحمدی‌نژاد رییس‌جمهور را که دوشنبه شب در جمع مردم شیراز بیان شد، مورد توجه قرار داده و این نظرات را عامل بهبود شرایط بازار سهام ارزیابی کردند. آقای احمدی‌نژاد دوشنبه شب در جمع مردم شیراز، بورس اوراق بهادار را جزو دو روش تولید ثروت ملی در کنار توزیع سهام عدالت، توصیف‌ و از کارشناسان صاحبنظران و رسانه‌ها خواست، موضوع بورس و سهام، خرید و فروش سهام، اهمیت سهام، نحوه ورود به بازار سهام و امور مشابه را در دستور کار خود قرار داده و آموزش دهند تا مردم عزیز با آگاهی و تسلط، وارد بورس شوند و بتوانند از حقوق خود به خوبی صیانت کنند.

سخنان رییس‌جمهوری ضمن تقویت کلی بازار، امیدواری کارشناسان را به اتخاذ تصمیم نهایی در مورد سرنوشت سیمان توسط ریاست‌جمهوری افزایش داده است. در حال حاضر آشکارا مشخص است، رییس‌جمهوری توجه ویژه‌ای را به بورس اوراق بهادار دارد و سخنان اخیر وی ناشی از طرح مباحث از سوی کارشناسان و مشاوران در مورد ایجاد حرکتی قابل قبول در بورس اوراق بهادار است که انتظار می‌رود در چند روز آینده این امر بیش از پیش مشخص شود.

در بازار دیروز معامله‌گران در دومین روز از آغاز حرکت گروه سیمانی، سهام‌ این گروه را مورد توجه قرار دادند هر چند که در کنار گروه سیمانی سهام گروه دارویی نیز حرکت شانه به شانه‌ای را به نمایش گذاشت که انتظار می‌رود در خلال هفته آینده یکی از این دو گروه صدرنشینی بازار را در اختیار بگیرند.

در گروه دارویی اکثر نمادها با توجه به بهبود وضعیت سودآوری گروه، روند رو به رشدی را شاهدند.

داروسازی‌های زهراوی، لقمان، اسوه، جابرابن‌حیان، کیمیدارو و لابراتورهای رازک دیروز صدرنشینان بازار بودند که توانایی صدرنشینی این گروه را به نمایش گذاشتند.

در گروه خودرویی، انتشار پاره‌ای از اخبار از جمله احتمال افزایش بی‌سابقه بهای بنزین و سهمیه‌بندی آن، منع تولید خودروهای بنزین‌سوز که تصمیم اولیه آن توسط شورای نمایندگان رییس‌جمهوری اتخاذ شده است، در کنار رشد بهای فولاد به ویژه ورق‌های مورد مصرف در این صنعت و مشکلات گشایش LC، سبب شد تا نمادهای خودرویی روند کاهشی را شاهد باشند. هر چند که این روند به دلیل نزدیکی موعد برگزاری مجامع، احتمالا طولانی‌مدت نبوده و نسبت‌های بسیار نازل P/E این شرکت‌ها جای افت قابل ملاحظه‌ای را در این گروه فراهم نمی‌سازد. در گروه فلزی روز گذشته فولاد مبارکه توانست برای دقایقی افزایش قیمت را هر چند کوتاه‌مدت شاهد باشد.

در گروه معدنی شایعه عرضه سهام مس، صف خرید این نماد را دیروز به ۲۴میلیون سهم رساند، اما این صف بدون عرضه باقی ماند تا بازار چشم به راه حذف حجم مبنای این شرکت در هفته آینده باشد. در این گروه تداوم چانه‌زنی‌های تولیدکنندگان سنگ آهن موجب روند رکودی در این گروه شده است.