گروه بورس- علیرضا باغانی: انتشار خبر موافقت شورای اقتصاد با خروج سیمان از سبد حمایتی، ایجاد صف خرید برای بیش از ۱۰شرکت سیمانی و وابسته به صنعت سیمان را در بورس تهران به ارمغان آورد. این در حالی است که نماد بانک‌ها به دلیل بروز خبرهایی از احتمال کاهش نرخ سود بانکی روند رو به منفی داشتند.

شورای پول و اعتبار در جلسه روز شنبه خود احتمالا با کاهش نرخ سود بانک‌ها موافقت کند.

نمادهای سیمانی یک‌میلیارد تومان از ارزش معاملات دیروز را به خود اختصاص دادند، در حالی که سه نماد گروه واسطه‌گری مالی یا صف فروش‌شده و یا در آستانه صف فروش قرار گرفتند.

ارزش کل معاملات در روز گذشته از ادامه روند رکود در بازار حکایت دارد.

یک بررسی آماری نشان می‌دهد که ارزش معاملات طی ۲۷روز اول سال گذشته ۲۷۲میلیارد تومان بوده که با کاهش ۶۶درصدی امسال این رقم در مدت مزبور به ۹۳میلیارد تومان رسیده است.

رشد شاخص نیز در روزهای نخستین سال روند رو به کاهشی داشته است تا جایی که شاخص کل بورس از اول تا ۲۷فروردین ماه سال گذشته هفت‌دهم درصد رشد داشته، در حالی امسال در طی مدت مزبور شاخص ۷/۰درصد کاهش داشته است.

تعدیل ۲۵درصدی «کچاد»

گفته‌های بازار: درباره چادرملو شایعاتی مبنی بر تعدیل مثبت ۲۵درصدی EPS از محل عملیات شرکت در سال ۸۶ به گوش می‌رسد.

گفته می‌شود، نماد «کچاد» برای اعمال این تعدیل به زودی بسته می‌شود.

شنیده‌های ما: مدیران شرکت در این باره اظهار کردند: شرکت بودجه ۸۶ را به سازمان بورس ارائه کرده و در‌حال‌حاضر هیچ گونه تعدیلی را در برنامه خود ندارد.‌

قرارداد جدید «وتوکا»

گفته‌های بازار: شایع شده که توکا فولاد از محل انعقاد قرارداد ERP با یک شرکت فولادسازی، توانایی افزایش EPS خود را تا سطح ۲۰درصد دارا است.

شنیده‌های ما: اما شرکت می‌گوید که چنین قراردادی با شرکتی منعقد نکرده است و فقط قراردادی به ارزش ۲۲۷میلیارد ریال منعقد کرده است که مدت زمان آن ۴ سال است و در کوتاه‌مدت تاثیری بر روی EPS ندارد.

شرکت می‌گوید که هر اتفاقی که بر روی سود سهام شرکت اثرگذار باشد از طریق سایت بورس به اطلاع سهامداران خواهد رسید.

«فولاد» ۶۰درصد سود می‌دهد

گفته‌های بازار: از بازار خبر می‌رسد که شرکت فولاد مبارکه قصد تقسیم ۶۰درصد از EPS سال ۸۵ را در مجمع دارد.

EPS سال ۸۶ شرکت نیز ظاهرا با تعدیل مثبت مواجه است.

شنیده‌های ما: فولاد مبارکه تقسیم بیش از ۶۰درصد از سود محقق شده را به مجمع پیشنهاد خواهد کرد.

همچنین به دنبال افزایش ۱۰۰تومانی میانگین قیمت فروش هر کیلو از محصولات فولاد مبارکه، پیش‌بینی درآمد هر سهم شرکت با تعدیل مثبت مواجه است.این شرکت در سال ۸۵، ۸/۴میلیون تن تولید خواهد داشت و این در حالی است که پیش‌بینی تولیدش در بودجه ۶/۴میلیون تن بوده است.مجمع شرکت هم در خرداد ماه سال جاری در اصفهان برگزار خواهد شد.