بازار روبه رشد

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته متعاقب حرکت انبساطی آغاز شده در روز شنبه، روند روبه رشدی را به نمایش گذاشت که در جریان آن ارزش کل معاملات روزانه بازار به بیش از ۵/۱۰میلیارد تومان و رشد شاخص به عدد ۵۳/۶واحد رسید. در معاملات دیروز، معامله‌گران بازار پس از مدت‌ها روند احتیاط‌آمیز در انجام معاملات، با توجه به کاهش نگرانی‌ها، به تعقیب روندهای افزایشی آغاز شده در بازار پرداخته و رشد قیمت سهام زنجیره پله‌، پله‌ای را آغاز کرد. این حرکت به ویژه در نمادهای پر حجم بازار از جمله نمادهای خودرویی و معدنی که از شمار سهامداران قابل ملاحظه‌ای برخوردارند، سبب شده است پس از مدت‌ها شمار سرمایه‌گذاران افزایش یافته و بازار بهبود جریان نقدینگی خود را نیز به نظاره بنشیند.

در معاملات دیروز بازار سهام در گروه خودرویی نماد سایپا به رشد خود ادامه داده و ۷۳/۸میلیون سهم شرکت در تالار سهام خریداری شد. در گروه معدنی نمادهای این گروه عملا صدرنشینی بازار را در اختیار گرفت. در این گروه انتشار خبرهای مبنی بر واگذاری سهام کابل‌های شهید قندی توجه معامله‌گران را به سوی خود جلب کرده است.

در گروه فلزی، انتشار خبر‌هایی در مورد تعدیل ۸۰تا۱۰۰ریالی فولاد مبارکه در کنار رشد قابل ملاحظه‌ بهای فولاد در بازارهای داخلی و خارجی سبب اقبال معامله‌گران به این نماد شده است. در حال حاضر بهای محصولات فولادی در بازار داخل کشور نیز متعاقب رشد بازار جهانی در حال ثبت رکوردهای قیمتی است که در ۲سال اخیر کم سابقه است. هر چند که به دلیل عدم انعکاس شفاف قیمت‌های فولاد در مقایسه با نرخ فلزات اساسی نظیر مس و روی بازار برای هماهنگ شدن با روند رشد بهای محصولات فولادی به زمان

نیاز دارد.در گروه بانکداری و لیزینگ، نمادهای بانکی تحت تاثیر احتمال کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی با مازاد عرضه سهام مواجهند. به گونه‌ای که ۲نماد بانک پارسیان و اقتصاد نوین روز گذشته با صف فروش مواجه شدند. نماد لیزینگ غدیر در این گروه روز گذشته پس از تعدیل EPS شرکت و در آستانه برگزاری مجمع شرکت بازگشایی شد که با استقبال نسبی معامله‌گران مواجه شد، در گروه کانی‌های غیرفلزی صف فروش نسوزپارس در آستانه برگزاری مجمع عمومی شرکت خرید بخشی از صف فروش را شاهد بود. در گروه پتروشیمی به نظر می‌رسد سهامداران این گروه پس از مدت‌ها انفعال سیاست فعال‌تری را در پیش گرفته‌اند که در این راستا صف فروش پتروشیمی اراک برای دومین روز پیاپی با خرید سهام به میزان حجم مبنا شرکت مواجه شد. در مجموع بازار دیروز شرایط مناسبی را به لحاظ فعالیت تجربه کرد که این شرایط مناسب احتمالا در چند روز آینده نیز ادامه خواهد یافت. در بازار دیروز از مجموع ۱۳۶نماد مورد معامله ۵۵نماد با رشد قیمت و ۵۴نماد با افت ارزش دادوستد شدند.