برداشت زیرزمینی از معدن «گوشفیل»، سالانه دو میلیارد تومان صرفه‌جویی دارد

گروه بورس- عملیات حفر تونل برداشت ماده معدنی به صورت زیرزمینی از معدن گوشفیل ظرف دو ماه پیشرفت فیزیکی قابل توجهی داشته است. «هومن تفضلی» مدیرعامل شرکت معدنی باما در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان این مطلب افزود: عملیات اجرایی برداشت ماده معدنی به شیوه ساب لول استوپینگ (Sub Level Stopping)معدن گوشفیل از ۱۵بهمن‌ماه سال گذشته آغاز شده است و طی این مدت حفر تونل از افق هزار و ۷۱۰متری، ۷۰متر پیشرفت و از افق هزار و ۵۹۰متر، ده متر پیشرفت فیزیکی داشته است. به گفته وی، پیش از این ۱۸ماه زمان برای دستیابی به ماده معدنی از طریق حفر تونل زیرزمینی پیش‌بینی شده بود، اما با توجه به پیشرفت فیزیکی قابل توجه ظرف دو ماه گذشته، احتمالا در مهرماه سال‌جاری برداشت ماده معدنی از این طریق میسر خواهد بود.وی زمان برداشت ماده معدنی از طریق زیرزمینی را ۱۲سال ذکر کرد و گفت: معدن گوشفیل ۵/۲میلیون تن ذخیره قطعی ماده معدنی دارد و در طرح برداشت اولیه زیرزمینی به روش ساب لول استوپینگ ماهانه ۹هزار تن برداشت ماده معدنی از این معدن امکان‌پذیر خواهد بود.

پنج ماه پس از حفر کامل تونل نیز برداشت ماده معدنی از این طریق به ماهانه ۱۸هزار تن افزایش خواهد یافت.

به گفته وی، عمیات حفر تونل برای برداشت از ماده معدنی سرب و روی تا افق ۱۵۰۰متر معدن گوشفیل به طول ۱۲۰۰متر و با شیب ۱۲درصد ادامه پیدا خواهد کرد. تفضلی با بیان اینکه شرکت «ته‌ته»‌ترکیه مسوولیت اجرای عملیات حفر تونل زیرزمینی در معدن گوشفیل را بر عهده دارد، گفت: در حال حاضر ۱۵نفر از کارگران شرکت ته‌ته مشغول حفر تونل در معدن بوده و به زودی بیش از ۳۰نفر از نیروهای ایرانی وارد این پروژه بزرگ شده و به سرعت پروژه می‌افزایند، با این وصف پیش‌بینی می‌شود که برداشت ۵/۲میلیون ماده معدنی از معدن مزبور کمتر از ۱۲سال به طول انجامد.

وی افزود: حفر تونل زیرزمینی در معدن گوشفیل از دو افق هزار و ۵۹۰ و هزار و ۷۱۰متر صورت گرفته و این دو تونل ظرف کمتر از ۱۲ماه به یکدیگر خواهند رسید و از آن زمان برداشت سرب و روی از معدن آغاز خواهد شد، این در حالی است که بیش از این ۱۸ماه زمان برای برداشت از این معدن در نظر گرفته شده بود. مهندس تفضلی خاطرنشان کرد، برداشت ماده اولیه به روش ساب‌لول استوپینگ که برای نخستین‌بار در ایران انجام می‌شود، سالانه دومیلیارد تومان از هزینه‌های این معدن می‌کاهد.