گروه بورس - همایون دارابی: بازار داد‌و‌ستد سهام روز گذشته تحت تاثیر کاهش نگرانی‌های سیاسی بود و به‌رغم کاهش چشمگیر عدد شاخص به دلیل بازگشایی نماد سرمایه‌گذاری غدیر، بازار شاهد بهبود نسبی روند معاملات سهام بود. در معاملات روز گذشته، معامله‌گران در حالی داد‌و‌ستدهای روزانه خود را آغاز کردند که به دلیل پایان بحران ناشی از تجاوز نیروهای انگلیسی به حریم آبی کشورمان، بازار با فضای آرامش نسبی مواجه بود. در بازار دیروز همچنین انتشار خبرهای مبنی بر ورود سهام جدید به بازار سهام و همچنین انتشار طرح حمایتی وزارت صنایع و معادن جهت حمایت از بخش‌خصوصی و در راستای سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی که در صورت تصویب این طرح در دولت، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی مکلف می‌شوند سالانه حداقل ۱۰میلیارد دلار خط اعتباری جهت تامین مالی سرمایه‌گذاری‌های بخش‌خصوصی و تعاون از خارج از کشور و با استفاده از منابع ارزی بانک مرکزی و دیگر منابع فراهم کنند، سبب جلب توجه معامله‌گران به سوی بازار و افزایش نسبی امیدواری‌ها جهت بهبود شرایط کلی بازار سهام شد.

در معاملات دیروز بازار سهام گروه معدنی تحت‌تاثیر حرکت قیمتی سه نماد شاخص این گروه ملی مس‌، چادرملو و سرمایه‌گذاری معادن و فلزات در اندازه‌های گروه صدرنشین بازار به خود نمایی پرداختند، هرچند که گروه خودرویی نیز به‌رغم افت برخی نمادهای این گروه به ویژه به دلیل انتشار خبرهای مبنی بر تعدیل منفی گروه قطعات اتومبیل ایران همچنان به رهبری نماد سایپا در بازار حاضر است.

در گروه معدنی پایان مهلت معاملاتی حق تقدم افزایش سرمایه چادرملو موجب به حرکت درآمدن قیمت سهام این شرکت و تشکیل صف خرید معادل ۵/۱میلیون سهم شد. در این گروه، معدنی دماوند نیز با نقل و انتقالاتی از سوی سهامدار عمده شرکت بنیاد مستضعفان و جانبازان مواجه است.

در گروه بانکداری، بانک پارسیان متعاقب عرضه‌های سنگین روز چهارشنبه، دیروز نیز نامتعادل ظاهر شد و در میانه وقت معاملاتی با صف فروش مواجه شد. تعویق نشست مهم شورای پول و اعتبار جهت تصمیم‌گیری در مورد نرخ تسهیلات بانکی موجب شد تا اندکی از این فشار کاسته شود. در گروه واسطه‌گری بازگشایی نماد سرمایه‌گذاری غدیر متعاقب افزایش سرمایه ۲۰‌درصدی و تقسیم سود نقدی بازگشایی شد که به‌رغم حضور بازارگردان در این نماد، با افت شدید مواجه و موجب شد شاخص کل نیز ۴۰ واحد افت کند.در مجموع بازار دیروز شاهد شرایط بهتری نسبت به هفته گذشته بود که این جو بهتر سبب افزایش حجم معاملات به ۴/۸میلیارد تومان شد. از ۱۲۷ نماد مورد معامله ۵۳ نماد با رشد قیمت و ۴۸ نماد با افت ارزش داد‌و‌ستد شد.