گروه بورس: علیرضا باغانی- بازار پس از پشت سرگذاشتن تعطیلات نوروزی، روز شنبه شاهد افزایش دادوستدها بود. در این روز حجم معاملات افزایش قابل توجهی یافت و برخی از نمادها رشد تقاضا را شاهد بودند.

در روز شنبه نماد شرکت سرمایه‌گذاری غدیر بازگشایی شد. بازار روز شنبه با این خبر مواجه بود که آیین‌نامه واگذاری سهام ترجیحی به پرسنل کارخانه‌ها(واگذاری ۵درصد سهام به کارکنان) بزودی در قالب اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ اجرایی خواهد شد.

آیین‌نامه اجرایی واگذاری ۵درصد سهام شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ به پرسنل این شرکت در روزهای پایانی سال از سوی دولت مورد تصویب قرار گرفته بود.

تعدیل ۱۰تومانی «مبارکه»

گفته‌های بازار: شایعه تعدیل مثبت EPS فولاد مبارکه در بازار روز شنبه به سرعت شیوع پیدا کرد. معامله‌گران در این باره می‌گفتند که پیش‌بینی درآمد هر سهم شرکت طی روزهای آینده به دلیل اعمال سیاست موفق کاهش هزینه‌ها و تحقق تولید در سال ۸۵، ۱۰تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

شنیده‌های ما: نادری، رییس کمیته واگذاری سهام فولاد مبارکه می‌گوید: مدیر عامل شرکت در نشست پایانی سال ۸۵ با پرسنل شرکت از افزایش ۱۰تومانی EPS مبارکه در سال ۸۶ از محل کاهش هزینه‌ها و تحقق برنامه تولید خبر داده است. این افزایش EPS مبارکه که یک هدف نهایی است و زمان تحقق این رویداد مشخص نیست. وضعیت تولید و فروش فولاد مبارکه هم بسیار مناسب توصیف شده و نادری درباره نیاز شرکت به بازارگردانی سهام در بازار می‌گوید: سهام فولاد در وضعیت نامناسب بورس به لحاظ عدم وجود نقدینگی با اقبال بسیار مناسبی روبه‌رو شده است و نیازی به بازارگردانی سهام مبارکه در بازار احساس نمی‌شود.

نادری درباره میزان تولید فولاد مبارکه افزود: سال گذشته تولید کارخانه فولاد مبارکه به ۴میلیون و ۳۵۰هزار تن و در واحد صبا به ۳۶۰هزار تن رسیده که در مجموع تولید فولاد در سال گذشته تا رقم ۴میلیون و ۷۱هزار تن تحقق پیدا کرد.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود که حجم تولید فولاد مبارکه در سال جدید به ۵میلیون تن برسد.

سام‌سرویس سهام آریا را خرید

گفته‌های بازار: درباره آریا الکترونیک شایع شده است که خریدار سهام عمده این شرکت، سام‌سرویس بوده است.

سام‌سرویس بخش تعمیرات و خدمات پس از فروش محصولات سامسونگ را برعهده دارد.

شنیده‌های ما: اما امور سهام شرکت‌ آریا الکترونیک در این باره توضیح داد که سهام عمده آریاالکترونیک از سوی صندوق ذخیره فرهنگیان به بخش‌خصوصی واگذار شده، ولی این بخش‌خصوصی، شرکت سام‌سرویس نیست بلکه چند شخصیت حقیقی آن را اداره می‌کنند.

آریا الکترونیک که این روزها سهامش در تابلوی چهارم عرضه می‌شود، چندی پیش افزایش سرمایه ۱۷هزار درصدی داده بود.

دو خبر از«ومعادن»

گفته‌های بازار: همزمان با فرارسیدن فصل برگزاری مجامع، خبر ورود شرکت فولاد خراسان به بورس و افزایش ارزش پرتفوی «ومعادن» تا ۶۰۰تومان به گوش می‌رسید.

همچنین دیروز شایع شده بود که معادن و فلزات حجم سنگین از عرضه ۵میلیون سهمی فولاد مبارکه را جمع‌آوری کرده است.

شنیده‌های ما: مقدمات ورود فولاد خراسان به بورس فراهم شده است، اما زمان قطعی آن مشخص نیست. دیروز هم نزدیک به ۹۰۰هزار سهم فولاد مبارکه از سوی «ومعادن» خریداری شده است.