بازگشت در مه

گروه بورس- همایون دارابی:بازار دادوستد سهام سال ۸۶ را در شرایطی آغاز کرد که به‌رغم بروز برخی از رخدادهای نامناسب سیاسی به دلیل پیچیدگی‌های این تحولات و کسب سازگاری بازار، این تحولات تاثیر کمتری نسبت به گذشته بر بازار گذاشت. در آغاز سال ۱۳۸۶ صدور قطعنامه شورای امنیت و بروز کشمکش دیپلماتیک متعاقب تجاوز نیروهای انگلیسی به حریم آبی کشورمان، موجب شد تا برخی از کارشناسان در انتظار تاثیرپذیری بازار از این تحولات باشند، اما بازار در خلال محدود روزهای کاری در دو هفته گذشته، رفتار باثباتی از خود نشان داد.

این رفتار باثبات را می‌توان ناشی از عواملی چند از جمله عدم حضور گسترده فعالان بازار در ایام تعطیلی بازار، پیچیدگی شرایط (که امکان تجزیه و تحلیل شرایط و پیش‌بینی تحولات آتی را دشوار ساخته) و همچنین عادت بازار به تحولات مشابه و کسب سازگاری نسبت به تحولات منفی در خلال دو سال گذشته ارزیابی کرد.

با وجود این شرایط اینک باید منتظر ماند و دید بازار در خلال هفته سوم فروردین‌ماه که نخستین هفته کاری کامل بازار به شمار می‌رود، می‌تواند تجربه ثبات خود را تکرار کند یا خیر؟

در مجموع بازار دادوستد سهام در خلال چند هفته آینده با ارزیابی‌های دقیق‌تری از شرایط اقتصادی کلان به ویژه تاثیرات لایحه بودجه سال ۸۶، تاثیرات تحریم‌های اعمالی و نتایج متعاقب آن خواهد بود، این مساله با توجه به پیچیدگی‌های آن نقش گروه‌های مرجع را در تعیین خط‌مشی حرکتی بازار سرمایه نیز پررنگ‌تر خواهد کرد.

در بازار چه خبر بود؟

در خلال چند روز نخست سال ۸۶ بازار سهام به سنت هر ساله شاهد اقبال نسبی معامله‌گران به گروه خودرویی بود.

نسبت‌های P/E (پی به ای) پایین و احتمال تقسیم سود نقدی بالا موجب شده است تا اکثر سهامداران سنتی به سوی این گروه گرایش پیدا کنند.

در سایه توقف نمادهای ایران‌خودرو و ایران‌خودرو دیزل که ایران‌خودرو جهت اعمال افزایش سرمایه و ایران‌خودرو دیزل برای اعلام EPS سال ۸۶ موجب شد، تا گرایش نسبی به سوی گروه سهام سایپا افزایش یابد.

به‌رغم وجود امتیازات اقتصادی برای گروه خودرویی، وابستگی به واردات قطعات به ویژه از مرجع کشورهای اروپایی و همچنین عدم تعیین تکلیف مساله مهم نرخ بنزین در سال ۸۶ موجب تعامل بیشتر معامله‌گران در مورد این گروه شده است.

در گروه معدنی صنایع ملی مس تحت تاثیر افزایش چشمگیر نرخ جهانی مس و همچنین بهره‌برداری از طرح معدنی سونگون مورد توجه بازار قرار گرفت.

نرخ جهانی مس که در خلال اسفندماه با افت قابل ملاحظه‌ای مواجه شده و باعث آن شد که مبنای محاسبه EPS شرکت ملی مس در نرخ جهانی ۵هزار و ۲۰۰دلار در هر تن تعیین شود، در هفته پایانی اسفندماه روند رشد پرشتابی را تجربه کرده و به ۶هزار و ۸۰۰دلار در هر تن رسیده است. این افزایش نرخ با توجه به اینکه می‌تواند به ازای هر ۱۰۰دلار در هر تن حدود ۴۰ریال تعدیل EPS را برای شرکت موجب شود، تاثیر مناسبی را بر شرکت خواهد داشت.

از سوی دیگر استفاده از رشد سودآوری شرکت برای تصفیه تسهیلات مالی شرکت و همچنین تولید کنسانتره از معدن سونگون و دو معدن کوچک‌تر دیگر شرکت که نقش واردات کنسانتره شرکت را از شیلی حذف خواهد کرد، می‌تواند تزاید چندلایه‌ای را فراهم کند.

احتمال تعدیل EPS شرکت در سال ۸۵، همچنین انتظار کارشناسان برای عملکرد مناسب سال ۸۶ موجب تقویت اقبال معامله‌گران و تشکیل صف نزدیک به ۷میلیون سهم برای این شرکت شده است.

در گروه معدنی، چادرملو نیز تحت تاثیر توقف نماد گل گهر همچنین نزدیکی پایان مهلت پذیره نویسی حق تقدم‌های افزایش سرمایه این شرکت نیز تقویت این سهم را موجب شده است.

چادرملو نیز با توجه به طرح‌های توسعه‌ای با رشد سودآوری در سال جاری مواجه است.

در کنار دو شرکت یاد شده، سرمایه‌گذاری معادن و فلزات نیز با تغییر جدی در ترکیب پرتفوی خود به ویژه جایگزین کردن سهام فولاد کاویان با ملی مس و فولاد مبارکه موجب افزایش توجه معامله‌گران به این شرکت شده است.

در گروه ساختمانی شرایط مبهم قیمت‌ها در بازار سال ۸۶ موجب شده است تا حرکت گروه ساختمانی روند مشخصی را شاهد نباشد.

در این گروه کارشناسان در انتظار شفاف شدن بازار املاک باقی مانده‌اند، هر چند که توصیف بیعی بدون تداوم رشد قیمت‌ها از سوی برخی از کارشناسان انتظار برای تاثیرپذیری گروه ساختمانی را ایجاد کرده است.

در گروه بانکداری و لیزینگ عمده‌ترین بحث در شرایط کنونی تعیین نرخ سود تسهیلات است که البته نخستین اظهارنظر بانک مرکزی مبنی بر احتمال حفظ سطح کنونی نرخ تسهیلات - در برابر احتمال اولیه کاهش این نرخ - موجب پایداری نسبی سهام این گروه شده است.

در این گروه بانک پارسیان همچنان در صدر تقاضا قرار دارد.

در گروه فلزی در شرایط کنونی تداوم توقف نمادهای تولیدکنندگان فلز روی همچنان موجب بروز مشکل برای سهامداران این گروه و کاهش قدرت نقد شوندگی سهام این گروه شده است.

در گروه پتروشیمی رشد بهای نفت هر چند که احتمالا رشد بهای محصولات پتروشیمی را به همراه خواهد داشت، اما در شرایط کنونی به نظر می‌رسد این گروه همچنان دوره استراحتی را تجربه کند.

توجه معامله‌گران به دیگر گروه‌های سهام موجب شده است تا گروه پتروشیمی که عموما به مبادلات تجاری گسترده در سطح منطقه و بین‌الملل وابسته‌اند همچنان در شرایط اصلاح قیمتی قرار داشته باشد.